The Experimental Tropic Blues Band – Liquid Love: back to the basics

door Dennis Janssens

What’s in a name? The Experimental Tropic Blues Band dekt bijna de volle lading. Dit olijke Luikse trio timmert al tien jaar aan de weg genaamd rock ‘n’ roll en hoewel niet bij de grote massa bekend in Vlaanderen, beschikken ze over de taalgrens over een stevige fanbase. Met hun mix van rockabilly, blues, funk en zowat alles ertussenin, staan ze ginds garant voor stevige en energieke live shows. Vlaanderen is next, of we dat nu willen of niet.

Voor hun derde langspeler trokken de Tropics afgelopen lente naar New York, het mekka van elke zichzelf respecterende freak. In de deskundige handen van Jon Spencer, ongetwijfeld een hele grote mijnheer voor deze band, namen ze ‘Liquid Love’ op, volledig analoog, geen Pro Tools of eindeloze herkansingen. Back to the basics dus, in het wereldje beter gekend als: erop of eronder.

En of het erop is. ‘Liquid Love’ is een behoorlijk opwindend rockplaatje geworden. De aftrap wordt gegeven door ‘The Best Burger’, denk old school punk à la The Kids met een vleugje Jerry Lee Lewis voor de goede orde. Hoewel de aanwezigheid van de producer duidelijk te voelen is, beschikken de Tropics over een heel eigen sound en begeleidt Spencer, als volleerd gids, de band langs alle bezienswaardigheden van de rock ‘n roll. Invloeden komen dan ook uit alle windrichtingen, van Elvis over Prince tot dEUS. Hier en daar passeert al eens iets dat meer op een jam lijkt dan op een volwaardige song, maar dat maakt het er niet minder plezierig om (‘Tetbb Eat Sushi’).

Meer nog, het is net dat geëxperimenteer met structuren dat van ‘Liquid Love’ een lekker onderhoudende en bijwijlen hilarische plaat maakt. Zoek bijvoorbeeld het Birkin/Gainsbourg-grapje in het heerlijk ingehouden ‘Can’t Change’ of de blaffende honden, of wat het ook moge zijn, in ‘Fantasy World’. ‘Worm Wolf’ en ‘Holy Pieces Of Wood’ zijn eigenlijk een en hetzelfde nummer in twee verschillende, lichtjes geschifte outfits. Qua sound en ideeën zit het dus allemaal meer dan snor, maar ook de songs op zich blijven moeiteloos overeind. Getuige vooral ‘Keep This Love’ – vroege Elvis op zijn best – een dijk van een nummer en een potentiële hit.

De heren hadden het duidelijk naar hun zin in the Big Apple en het spelplezier druipt van de plaat af. Hier en daar mochten de intro’s/outro’s met hun kakofonietjes van gitaargepiep en andere herrie wat ingekort worden en soms ligt het Amerikaanse accent er net iets te dik op, maar dat zijn slechts scheetjes in een fles Jack Daniels. De boodschap is loud and clear: wij zitten op deze planeet om ons te amuseren. En laat The Experimental Tropic Blues Band maar voor de soundtrack zorgen.

The Experimental Tropic Blues Band live zien kan begin 2012 onder meer op volgende datums en plaatsen:

06.01 Vlammende Vlamingen, Effenaar, Eindhoven – info & tickets
12.01 Eurosonic, Groningen – info & tickets