Release Radar 4/03: deze platen draaien we voortaan grijs

door Jonas Vandenabeele

Elke vrijdag galopeert de release-radar van menig muziekliefhebber als een wilde mustang. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de interessantste albums van deze week voor jullie met veel swagger in een lijstje gegoten.

Band Of Horses – Things are great

De dingen lopen fantastisch. Nu ja, enfin. Dat is toch het geval voor Band Of Horses, want ze komen met hun nieuw album ‘Things are great’. (nvdr. Hoe konden zij weten dat er oorlog om de hoek loerde?) Nochtans moet er nog het een en het ander gerepareerd worden op “In need of repair”. De gitaren zijn veelzijdiger dan op vorige albums, maar de kenmerkende stem van Birdwell blijft een certitude, ook na enkele interne wissels bij de band (of horses).


Bààn – Shadowboxing

En of het tijd werd! Ooit hebben we dit duo nog aan het werk gezien in het voorprogramma van Efrim Manuel Menuck, maar dat is lang geleden. Bààn was bijna in de vergetelheid gesukkeld na al die jaren. Nu komen ze plots weer boven water kwamen met een rits sterke singles, die vanzelfsprekend de rotatie van de radio niet gehaald hebben. Niet onlogisch, gezien de ‘moeilijke’ muziek die ze maken. Ze hebben al enkele EP’s/halve albums in de discografie, maar van ‘Shadowboxing’ verwachten we nu wel veel. Jazz, ambient, postrock, laat maar komen. (Bert)

Charlotte Adigéry & Bolis Pupul – Topical dancer

Op de nieuwe plaat van Adigéry en Pupul is er ruimte voor bezinning en danspasjes. De harde maatschappelijke thema’s worden niet geschuwd, maar laat dit je allesbehalve afschrikken. ‘Topical dancer’ is zonder twijfel een van de meest ambitieuze Belgische platen in jaren. (Louis VK)

KAINA – It was a home

Kaina komt met een felrode soulvolle popappel met een gekarameliseerde popsnoeprand, en hier en daar een fantasietje gospel en r&b. Klinkt dat als een heerlijk zoete muzikale combinatie? Ja? Goed. Want dat is het ook. De singles luisteren vlotjes weg en hopelijk vinden deze hun weg naar een ruimer publiek.

King Von – What it means to be king

Altijd oppassen geblazen met postume albums. En dat is hier niet anders. King Von is al een jaartje niet meer onder ons, maar onder de zoden. De getalenteerde rapper stond aan het begin van wat een veelbelovende carrière leek, om er helaas niet al te veel uit te kunnen halen. Chicago verloor een van zijn zonen, de drillscene een vaandeldrager. Of er nog veel in de kluis zit, valt nog te bezien, maar laat het ons vooral hopen. (Bert)

Klangstof – Ocean view EP

Klangstof is een jonge indieband uit Nederland die nog in volle ontwikkeling is. ‘Ocean view’ is hun eerste werk na hun langspeler ‘The noise you make is silent’ uit 2020. Klangstof heeft vier nieuwe songs klaar voor ons op deze ep en wil vooral laten horen dat hun synthesizers nog steeds warm staan. (Laurent)


Kojey Radical – Reason to smile

Na een viertal ep’s is Kojey Radical toegekomen aan zijn debuutplaat. De Brit staat bekend om zijn vloeiend lyricisme gebracht over beats met jazz-invloeden. ‘Reason to smile’ kent ook een handvol goede features. Zo kroop Kojey samen in de studio met onder andere Masego, Lex Amor en Tiana Major9. (Louis VK)

Lo-Lee-Ta – In artificial light ep

De Belgen van Lo-Lee-Ta,  duo Benji Jame en Marie-Laure Fazioli, brengen op de ‘In artificial light ep’ vertraagde dreampop met triphopinvloeden. De stemmen van Jame en Fazioli versmelten mooi met elkaar. De productie van Bert Vliegen zet deze mooi in de verf door gebalanceerde en afgemeten instrumentatie te gebruiken.

Nilüfer Yanya – Painless

Met Painless heeft Nilüfer Yanya de langverwachte opvolger van ‘Miss Universe’ beet. Het album gaat onder meer over de invloed die de omgeving heeft op je persoonlijkheid, wat bijvoorbeeld sterk naar voor komt op leadsingle ‘Stabilise’. Ook de vooruitgeschoven single ‘Midnight Sun’ is een ware voltreffer, waar Yanya ons à la Tirzah weet gevangen te houden in gitaarloops. Met een wereldtournee voor de deur is de singer-songwriter helemaal klaar om met haar nieuwste plaat volledig uit haar voegen te barsten. (Ewout)


Sohnarr – Coral dusk reworked

‘Coral dusk reworked’ is – zoals je al kon vermoeden – een herwerkte versie van Patricia Vannestes debuutlangspeler. Op deze herwerkte versie staan acht geherintepreteerde nummers vanop ‘Coral dusk’. Zo nemen onder andere Ansatz Der Machine, Avondlicht en Chantal Acda een track voor hun rekening.


Stromae – Multitude

Zeven jaar na het succes van ‘Racine carrée’ is Stromae terug op het toneel verschenen. Een klein decennium dat niet bepaald zacht geweest is voor Paul Van Haver, waarin hij zich doorheen fysieke en mentale ziekte wist te worstelen. Een verwezenlijking die nieuwe muziek als welgekomen bijkomstigheid oplevert. Dat ‘Multitude’ dan ook een weerspiegeling brengt van die troebele weg mag niet verbazen na het vooruitgestuurde openhartige ‘L’enfer’, waarop Stromae een boekje open doet over maanloze gedachten.

The Weather Station – How is it that I should look at the stars

The Weather Station – alias van de Canadese Tamara Lindeman – maakte wat mij betreft een van de betere platen van 2021 met ‘Ignorance’. Amper een jaar later komt ze met een opvolger getiteld ‘How is it that I should look at the stars’. Het belooft een bedachtzame plaat te worden met de nodige melancholie en uitgekiende dramatiek waartussen The Weather Station zo moeiteloos balanceert.

YĪN YĪN – The age of aquarius

Last but – zekerst niet, zekerst niet! – least (het is de schuld van het alfabet) hebben we deze week YĪN YĪN met ‘The age of aquarius’. Was je van plan je dansbenen stevig in roulatie te brengen? Wel dan ben je bij deze Nederlands-Thaise psych-funkers aan het juiste adres. Groovy, sexy, aanstekelijk, zelfs bíjna buitenaards: het omschrijft YĪN YĪN perfect. Na het uitstekende ‘The rabbit that hunts tigers’ kan je lekker viben op hun nieuwe langspeler. Fans van Khruangbin en Los Bitchos mogen deze zonder verpinken aan hun playlist toevoegen.