Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Voor het vijfde jaar al intussen bundelen we met Verse Vangst wekelijks nieuwe Belgische releases die je misschien over het hoofd zag, maar het beluisteren meer dan waard zijn. And as always: support your local scene!

Je kan alles ook handig beluisteren in onderstaande Spotifylijst.

Kordaat én succesvol leidt Nele De Gussem – zie onder meer ook BRNS en Future Old People Are Wizards – haar zeskoppige Uma Chine al enige tijd doorheen het Vlaamse poplandschap: debuutalbum ‘Screens’ (2019) bracht de band tot in de recente finalerondes van Sound Track en Humo’s Rock Rally, zopas tekenden ze bij iconische jazz-thuishaven W.E.R.F. Records voor een nieuwe release. Als uitgesponnen eerste single verpakt ‘Hold’ hun dromerige geluid in kristallen synths en rafelige jazzdrums, om met Neles etherische vocal vervolgens subtiel richting hedendaagse toonaangevers als Kelly Lee Owens en Carla Del Forno te knipogen.

Gitaren zonder podium, ’t is niet simpel dezer dagen. Of de afwezige speelkalender van z’n garagerock-orkest Black Leather Jacket de reden was dat Nicolas D’Exelle zopas een solojasje aantrok, werd in het midden gelaten, maar als Dexelle klinkt de Antwerpenaar wél alsof hij z’n synthesizer eindelijk de aandacht kon geven die het ding verdient. “A dandy who loves blistering grooves, shimmering synthesizers, oozing melodies and a touch of glam”, mijmert z’n bio compact, en daar is geen woord van gelogen: debuutsingle ‘Stay with me’ is uitgebalanceerde discopop zoals pakweg Miles Kane ‘m niet beter zou serveren.

Crayon Sun, de band waarin Aldo Struyf na – of tussen – z’n tijd in Creature With The Atom Brain, Millionaire en Mark Lanegan Band een ei vol donkere rock-‘n-roll kwijt kan, kwam twee jaar na z’n voortreffelijke debuut met nieuw materiaal, in de vorm van de (voorlopig?) bescheiden 7”-single ‘Roaches’. Met b-side ‘Got me’ druppelde Struyf vorige week een extra dosis synths, samples en electronica doorheen die steevast psychedelische onderlaag, al is het wederom de karakteristieke stem van partner-in-crime Dave Reniers de het geheel van de meest intrigerende melodieën voorziet.

Het Gentse collectief Crossbeat vertoefde de laatste jaren wat in de luwte, maar eerder werk ging verre van onopgemerkt voorbij: zo toont LEFTO zich sinds jaar en dag fan en werd debuut-EP ‘9160’ in 2014 meteen opgepikt door media allerhande en –lande. Dit nieuwe ‘Gospel’ is de intussen vierde single die de triphoppers dit jaar uitbrengen: naar eigen zeggen “donker en dronken, over uitgaan en alles wat erbij hoort”. De ijzige percussie, schimmige synths en wazige groove doen weinig om dat te verbergen, maar meteen bieden de zachte vocals van Dries Merre, Manou Maerten en Sten Sundahl een verlichtend tegengewicht. Moderat meets Jamie XX, in ‘t Baudelopark!

Tweehonderd gram bezwerende beats, récht vanuit de koelcel: maak kennis met Keurslager Kurt. Het alias van Zeno Van Moerkerke – ooit nog schrijver op dit platform – fileerde eerder dit jaar met ‘Live from the toonbank’ al handenvol electronica die men als duister, ruig en epileptisch zou kunnen labelen; nieuwe single ‘Have a little fête’ is dan weer een hommage aan de minstens even eclectische klankenwereld der footwork. Bij Kurt zit je er alvast niet mee in dat het wat meer mag zijn: b-side ‘Normale mensen’ marineerde hij in donkere dub.