Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Sinds dit jaar bundelen we onze vangsten ook in een Spotify-playlist. Zo heb je altijd een staalkaart van Belgisch talent binnen handbereik.

Sylvie Kreusch (foto) is gezegend met een paar stembanden dat je na de eerste noot nooit meer vergeet. De zangeres bracht de spanning in de soms wat gladde songs van Soldier’s Heart en geeft Warhaus de vocale laag die hun sensuele melancholie gewoon eist. En solo? Haar enigmatische naam heeft ze sowieso al mee, verder heeft Sylvie welgeteld één single nodig om te overtuigen: ‘Seedy tricks’ zet die andere bands namelijk zo in de schaduw. Hoe etnische percussie en uitgepuurde ritmes in combinatie met die eigenzinnige vocals dat zwoel, r&b-esk sfeertje neerzetten, het is weinigen gegeven – voel je gerust aangesproken, Tsar B. Dit is een poplied dat grenzen aftast en in al z’n durf eigenlijk net heel catchy aandoet.

Het Limburgse Baltimore is geen onbeschreven blad op deze webspot. De groep was net geen jaar geleden vi.be van de maand en verscheen ook al twee keer in Versche Vangst. Met z’n synthgestuurde psychpop hoefde het vijftal uit Hasselt dus weinig moeite te doen om ons telkens te overtuigen, en da’s met ‘Feel the night’ nu niet anders. Zowat elke klank druipt van de reverb en subtiele phasers, terwijl een constante de groove en kleurrijke vocals het geheel de nodige steun bieden. Droom weg, dans mee.

Yunotes is een fonkelnieuw duo uit Geel. Nu Warhola zich volop richting radiopop keert, lijken Wout Peeters en Rik De Bal met alle plezier de productie van intelligente electronica rond het Antwerpse op zich te willen nemen – dat is alleszins wat we meteen uit eerste single ‘Blush’ durven afleiden. Tussen The Acid, Darkside en Bob Moses in creëren de twee zonder meer een broeierig, melancholisch stukje elektronische schoonheid.

We blijven nog even hangen bij die melancholie: die vind je namelijk ook bij Ho Bear. De Kortrijkse band bracht zonet een eerste ep uit, ‘Patterns’, waaruit we het titelnummer graag even uitlichten. Een duister gitaarlijntje en een hoekig, strak, drumpatroon vergezellen de dynamische stem van Vincent Coomans, die zowel hoogtes als doordachte parlando-achtige stukjes aankan. Onlangs stond Ho Bear in het voorprogramma van Zimmerman – we kunnen ons zo voorstellen dat Simon Casier goedkeurend mee stond te knikken.

Eindigen gebeurt met een ware muzikale uppercut. Maudlin., een Oostends postmetal slash mathrock-vijftal, bracht eind vorige week een nieuwe single uit, en wel het titelnummer van hun nieuwe plaat ‘Sassuma arnaa’. Vanaf noot één is het er récht op, en worstelen stonerritmes met snijdende riffjes en sjamaneske, perfect geplaatste vocalen. Fans van Mastodon, MIAVA en Steak Number Eigt: rep jullie nu naar Consouling Sounds!