In april kon je bij ons een eerste keer kennis maken met Domoor en single ‘Dans vogelverschrikker dans. Morgen brengen RITCS-studenten Simon Kremar en Lukas Anthierens hun eerste ep ‘De onderste boven’ uit, en die kan je hier al volledig beluisteren. De geluidstovenaar en radiomaker stellen zichzelf nog eens aan ons voor.
“De ep voelt aan als ons visitekaartje. Die bestaat uit zes nummers, die op een bepaalde manier een overkoepelende sound hebben, maar die ook genoeg verschillen tussen elkaar. De meer soundscape-achtige stukken voelen soms aan als poetry slam, en dan heb je nummers zoals ‘Rommel’ of ‘Blijven rennen’, die een iets vaster ritme hebben. We vinden zelf dat ze elkaar goed opvolgen, waardoor de ep ook werkt als geheel. Het heeft een tijdje geduurd vooraleer we met onze muziek naar buiten kwamen, aangezien we allebei vrij perfectionistisch zijn. We zijn nu wel tevreden over het resultaat, en we hopen vooral dat anderen zich er ook in kunnen vinden.”
“Het begint rustig met deze introductie. Aangezien Brussel wel echt de thuisbasis is geworden van ons project, vonden we het een leuk idee om de ep ook te laten vertrekken vanuit de metrohalte Simonis. Dan stijgen we op, en zijn we voor iets meer dan 20 minuten even weg. Daarna komt een van onze favorieten, ‘Rommel’, misschien het meest experimentele nummer van de ep. De meeste tracks kwamen allemaal organisch tot stand, maar toen deze vorm kreeg hadden we toch het gevoel dat er iets speciaals aan was. De puzzelstukjes vielen vanzelf ineen, en het lijkt alsof dit nummer onszelf overstijgt.
‘Blijven rennen’ is weeral iets anders. Dit komt het dichtste in de buurt we iets dichter bij van standaard hiphop. De tekst gaat over jezelf verliezen en toch maar voort blijven doen, over hoe we rondjes lijken te lopen in ons hoofd, en hoe we ook in ons dagelijkse leven soms onszelf voorbij dreigen te lopen: wakker worden met de hoop dat alles een droom is,
een film met een domme ontknoping, een show waar de camera letterlijk boven mijn hoofd hing.
‘Tandenborstel’ is lichter en zonniger. Nochtans zit er nog altijd een ambiguïteit in die ‘Domoor’ ook typeert. Er is geen licht zonder duisternis, of omgekeerd, maar ze geven elkaar net betekenis. Qua productie, bleken de zweverige synths goed te passen bij de bassen en de kick die het tastbaar houden. In ‘Tandenborstel’ gaat het concreter over een nostalgisch terugblikken, in een gesprek tussen de verteller en zijn grootmoeder. “Dat is de leegte van jij en ik/ ik zal leren van de pijn/ en tot die tijd voel ik me vederlicht.“ Het zoeken naar antwoorden op de vragen die we onszelf stellen blijft vaak zonder resolutie. Misschien is de conclusie net dat we leren leven met die vragen, zonder altijd de antwoorden te moeten vinden.
‘Dans vogelverschrikker, dans’ gaat dan eerder de donkere kant op. Onze eerste single zal altijd een speciaal plekje in ons hart innemen. Als laatste denken we dat ‘Net op tijd’ het juiste nummer is om de ep mee af te sluiten. De cirkel is rond, en elk einde betekent een nieuw begin.
We hopen met onze combinatie van elektronische muziek en Nederlandstalige hiphop een aanvulling te zijn in de Belgische scene, geïnspireerd door artiesten als Earl Sweatshirt en Brihang. Uiteindelijk proberen we niet in hokjes te denken en maken we vooral iets wat voor ons oprecht en natuurlijk aanvoelt. Lukas heeft meer een achtergrond in hiphop en ik meer in elektronische muziek. We wisselen dan ook geregeld muziek uit. Tussen onze favorieten zitten Clairo, Teebs, James Blake, Mac Miller, Flatbush Zombies…
Hopelijk kunnen we binnenkort onze ep voorstellen met kleinschalige liveshows. De livedimensie van onze muziek is iets waar we op willen inzetten, en die zeker iets toevoegt aan de ervaring. Ook omdat we ons vooral willen amuseren en ons vrij willen voelen op het podium, zijn we bezig aan een live set met improvisatie. Ondertussen hebben we ook al nieuwe nummers liggen, die zullen belanden op het volgende project.”
‘De onderste boven’ verschijnt vrijdag 8 oktober via Domoor Records