Sam Renascent, de Antwerpse reïncarnatie van Stromae en Kanye West

door Jasper De Spiegeleer

Samuel Vekeman alias Sam Renascent klinkt misschien bij velen nog niet bekend in de oren, maar deze jongen is geen groentje. Hij behaalde vier muzikale diploma’s in vier verschillende landen en heeft al jaren tour ervaring met een handvol bandjes en als MC. Zijn single ‘Kobotama’ leverde hem een vermelding op in heel wat lijstjes met artiesten om in de gaten te houden.

De solocarrière van Sam staat nog in zijn kinderschoenen en toch hij heeft al heel wat podiumervaring. “Ik had vroeger een funkbandje genaamd Three Guys And A Horsehead waar ik rapper en gitarist was”, lacht hij. Hier in Antwerpen heb ik bij een hiphopband en een rockband gespeeld, steeds als drummer. Op mijn vijftiende ben ik begonnen met MC’en en dat heb ik heel lang gedaan. Ik heb echt op veel verschillende podia gestaan: op Tomorrowland, in Razzmatazz in Barcelona, Paradiso en Melkweg in Nederland en in een handvol zalen België. Als kind beeldde ik me al in dat ik in het Sportpaleis stond.” Toch is hij nog steeds zenuwachtig wanneer hij op de planken staat. “Als MC of drummer sta je in dienst van de artiest. Het is een heel ander gevoel wanneer mensen speciaal voor jou komen.”

Sam is geboren in Congo, werd op tweejarige leeftijd geadopteerd en groeide op in Antwerpen. Daar begon hij zijn avontuur in de kunsthumaniora  waar hij een opleiding tot drummer volgde. In zijn laatste jaar besloot hij een een percussiecursus voor Afrocuban Latin Jazz in New Jersey af te leggen. Daarna keerde hij terug naar België om zijn opleiding af te maken. De honger van de Antwerpenaar was nog niet gestild: hij startte een opleiding in het conservatorium van Amsterdam, wederom als drummer. Sam wou echter meer. “Mijn vrienden hadden het vaak over bij welke artiest ze graag wilden drummen. Dat was niet genoeg voor mij. Ik zag mijzelf ook schrijven, zingen en muziek produceren.” Een reünie met zijn biologische familie bleek een doorslaggevend element.”Tijdens mijn studies in Amsterdam ben ik naar Congo gegaan. Zien hoe die mensen daar leven en wat voor soort leven ik had kunnen leiden, heeft mij doen beseffen hoeveel kansen ik heb gekregen door naar België te komen. Toen heb ik beslist om er volledig voor te gaan.”

Begin dit jaar studeerde hij af aan de University of West London. Die opleiding gaf hem de kans om samen te werken met producer Steve Osborne, die met onder andere U2 en Elbow in de studio dook. “Een docent in Londen was heel enthousiast over mijn demo’s en wou mij graag verder helpen. Steve zat in zijn netwerk en hij wou meteen meewerken aan mijn muziek. Hij zag er enorm veel potentieel in. Een week later werd ik uitgenodigd in Steve’s studio in Bath.” Een ontmoeting waar de jonge artiest enorm van onder de indruk was. “Je moet je voorstellen: je stapt van de bus in Bath en eerst moet je twee kilometer door een bos en dan kom je aan een gebouw dat eruit ziet alsof het in Zuid-Frankrijk staat. Het was de grootste studio die ik ooit had gezien, echt enorm. Op de weg naar binnen passeerde ik Alicia Keys. Het was allemaal zo onwezenlijk. Natuurlijk was ik super zenuwachtig maar Steve stelde mij direct op mijn gemak. Echt een heel vriendelijke kerel. Toen hebben we samen de basis voor de beat gelegd. Ik heb die dag ongelooflijk veel bijgeleerd.”

Hij noemt Kanye West, Stromae, Kraftwerk, en zelfs Jacques Brel als zijn grote inspiraties. Het lijkt een ongewone mengeling van artiesten, maar ze inspireren Sam elk op hun eigen manier. “De beatproductie bij Kanye en Pharell is echt geweldig. Kanye kan donkere muziek en urban heel goed samenvoegen. Stromae is dan weer een kei in een verhaal brengen en een meester van de esthetische elementen. Jacques Brel bewonder ik omwille van zijn uitstekende podiumkunsten. En Kraftwerk heeft mijn liefde voor elekronische muziek aangewakkerd. ‘Autobahn’ was het eerste elektronische nummer dat ik ooit heb gehoord. Het is echter niet omdat een artiest mij inspireert dat ik dezelfde muziek als hen wil maken. Ik probeer de elementen die ik leuk vind er uit te pikken en in mijn eigen muziek te verwerken.”

Renascent komt van het Latijnse werkwoord renascere dat ‘herboren worden’ betekent. Voor Sam heeft zijn artiestennaam een dubbele betekenis. “Ik besef dat geadopteerd worden mij enorm veel kansen heeft geboden. Als ik in Congo was gebleven had ik nooit op deze manier met muziek kunnen bezig zijn en had ik mijn passie waarschijnlijk niet gevonden. In die zin is mijn adoptie een soort wedergeboorte. Dat element wou ik heel graag verwerken in mijn artiest zijn. Ten tweede moet een artiest zichzelf constant heruitvinden. Je wil jezelf blijven ontwikkelen en muziek op nieuwe manieren benaderen. Op die manier word je telkens opnieuw geboren.”

Na een indrukwekkende passage op We Are Open kan je Sam Renascent gratis aan het werk zien in Het Depot in Leuven op 9 april. Op 12 mei verzorgt hij het voorprogramma van Amery in de AB.