Release Radar 03/05: naar deze albums kan je voortaan luisteren

door Martijn Bas

Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de nieuwe albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.

Big Thief – U.F.O.F.

Om de kortstondige stilte rond Big Thief te doorbreken, loste frontvrouw Adrianne Lenker in 2018 nog een soloplaat. ‘Abysskiss’ werd een intieme, ingetogen folkplaat die na ettelijke beluistering zijn melancholieke schoonheid wist prijs te geven. Vergelijkbaar met Big Thiefs laatste worp ‘Capacity’ zijn vooral de gevoelvolle melodieën van Lenker prominent. Met ‘U.F.O.F.’ verschijnt er nu de nieuwste release van de Amerikanen met daarop twee songs die we ook op ‘Abysskiss’ terugvinden. Na titelsong ‘UFOF’ krijgen we vervolgens met ‘Cattails’ de meest catchy kant van Big Thief te horen; unieke indiefolk met een hoek eraf. (Jens)

Drahla – Useless coordinates

“Postpunk met saxofoon” zou ons antwoord zijn, mocht ons worden gevraagd om Drahla uit Leeds te omschrijven in slechts drie woorden. Het artrock-trio rond songschrijfster Luciel Brown brengt vandaag z’n debuutplaat ‘Useless coordinates’ uit, en hoewel de invloeden van deze band onmiskenbaar zijn, weet het trio ze toch te overstijgen dankzij scherpe songwriting en onvoorspelbare songstructuren. (Martijn)

Kedr Livanskiy – Your need

De ijzige techno op Kedr Livanskiys album Ariadna was een van dé verrassingen van 2017 en wist het ook bij ons ver te schoppen in de eindejaarslijstjes. Nu is het uithangsbord van de Russische electronica-scene terug met ‘Your need’. De vooraf geloste singles lijken een iets opzwepender geluid te beloven, maar door de melancholische vocals blijft de atmosferische touch behouden. (Tobias)

L7 – Scatter the rats

In de jaren 90 verwierf L7 vooral bekendheid met hun grote hit ‘Pretend we’re dead’, en die kenmerkende rocksound zindert jaren later nog steeds na op de comebackplaat ‘Scatter the rats’. Verwacht je aan complexloze rock die bijna even vettig is als het befaamde ‘tampon’ incident. (Martijn)

Paula Temple – Edge of everything

Paula Temple draait al ruime tijd mee in de technowereld. Dankzij haar hybride mixtechniek blijft ze ook op eenzame hoogte wat betreft het betere beukwerk. Na releases op onder andere R&S en cultklassiekers als ‘Gegen’ of ‘Deathvox’, komt ze echter nu pas met haar eerste langspeler. ‘Edge of everything’ verschijnt op haar eigen Noise Manifesto, en volgens de perstekst belooft haar debuut een politiek statement aan de hand van brutale industriële techno te zijn. (Daan L)

Sam Renascent – Unbridled confidence ep

Na al enkele jaren muziek maken, brengt Sam Renascent met ‘Unbridled confidence’ zijn eerste ep uit. Op deze ep heeft hij het over alle vormen van machtsmisbruik. Van kinderarbeid tot politiegeweld, de Belgische zanger gaat geen enkel onderwerp uit de weg. Dit alles doet hij op een positieve manier, hij wil niet met de vinger wijzen, wel hoop brengen. (Annelies)

Tacocat – This mess is a place

Tacocat zendt snedige signalen uit met 60s surf rock. De vierkoppige band uit Seattle bouwt duchtig zijn cultstatus uit met korte, krachtige en thematische liedjes. Hun nieuwe album ‘This mess is a place’ toont het ontwaken van het viertal in een pre-apocalyptische wereld na de Amerikaanse verkiezingen van 2016. Ze bestrijden de hieruit ontsproten kater met ironische zonneschijn: iets wat we graag hebben. (Eva)

Vampire Weekend – Father of the bride

Op ‘Father of the bride’ klinkt het misschien allemaal wel vrolijk, de onderwerpen zijn het allerminst. Vampire Weekend loodst ons op hun nieuwste langspeler door alle problemen die je maar kan bedenken: romantiek, politiek, het milieu, de economie, zelfs culturele problemen worden besproken, en dit allemaal met de grootste glimlach op het gezicht. (Annelies)