Eefje De Visser stelt in een buitenissig en druilerig OLT Rivierenhof haar concertfilm voor

door Yannick Verhasselt

Het coronavirus heeft er bij sommige artiesten in de sector al dieper in gehaakt als de andere. Eefje De Visser zag nadat ze in januari pas ‘Bitterzoet‘ had uitbracht en de bijbehorende try-outs had gedaan een hele clubtournee in het niets opgaan. Ze bleef echter niet bij de pakken zitten en deed op verschillende manieren een poging om toch bezig te blijven. Ze maakte daarom van de situatie en haar homestudio gebruik om een concertfilm op te nemen in het kader van haar nieuwe plaat “zodat we toch iets kunnen doen voor de fans en ook een beetje voor onszelf”, vertelde ze in het interview dat werd gehouden voor de screening.

Het OLT Rivierenhof was voor een eerste concert in vier maanden perfect qua locatie, ondanks het druilerige weer. De voorzorgsmaatregelen werden strikt opgevolgd en dat voelde het bij momenten bevreemdend aan. Alvorens de concertfilm getoond werd, was er een Q&A/interview met Michiel Venmans en Jaan Stevens die de regie op zich hadden genomen voor de film en uiteraard De Visser zelf. Nadien was er een korte inleidende soloshow gepland.

Verademend, zo leek het zowel voor het publiek als voor De Visser te voelen wanneer ze het wegebbende ‘Wakker’ afsloot en het publiek joelend te keer ging. Ze speelde met een minimalistische backdrop en een constante glimlach op een uitgeklede manier zowel oudere als nieuwere nummers. Door de opzet van de avond waren letterlijk en figuurlijk alle ogen en oren op haar gericht waren. Eens stuwde ze haar stem in duizenden echo’s in ‘Scheef’ terwijl de elektronica en gitaar in het altijd overweldigende ‘Staan’ de bovenhand nam. De vogeltjes die op de achtergrond af en toe floten en die zich evenwel in het Rivierenhof hadden verschalkt, namen we er zeer graag bij. Ten slotte speelde ze ‘Zwarte zon’ dat zelfs zonder achtergrondzangeressen en full-band bijna magisch klonk.

De opnames van de concertfilm werden genomen in de Robot Studios in Gent, waar ze ook woont. De film toont naast een meer uitgekiende manier van samenspel of instrumentatie – zoals het gebruik van iets oudere synthesizers of piano evenwel de uitgedokterde choreografie die normaal in de nummers zou worden verwerkt tijdens liveshows. “Nummers hebben nog steeds dezelfde arrangementen, maar worden op een andere manier gespeeld” vertelde De Visser eerder tijdens het interview en dat bleek tijdens vooral oudere nummers vanop ‘Nachtlicht’ zeker het geval te zijn. Nummers als ‘Stof’ en ‘Jong’ of nummers van de nieuwe plaat zoals ‘Lange vinnen’ of ‘Stilstand’ krijgen nog meer een elektronische ingeving waardoor ze meer charismatisch en overweldigend klinken.

Ondanks het typisch miezerige Belgische weer stelde De Visser in een uitgelaten OLT Rivierenhof haar prachtige concertfilm die een glimp geeft van hoe haar liveshows voor het nieuwe album er hadden moeten uitgezien hebben. Bovendien draait de film momenteel in verscheidene bioscopen verdeeld over Vlaanderen en Nederland.

Onder het mom ‘Take Care’ organiseren OLT Rivierenhof, Trix, De Studio, CC Deurne en Cinema Rix verscheidene evenementen doorheen de zomer in het Rivierenhof. Binnenkort zijn onder meer optredens van Blackwave (16.07), Jan Swerts (26.07) en Krankk + Commander Spoon (30.07). Tickets en info zijn te vinden via de website van OLT Rivierenhof.