Out The Frame verruimt de definitie van hiphop op Boomtown

door Daan Leber

De tweede dag van Boomtown draaide helemaal rond “hiphop”. In samenwerking met Out The Frame werd een line-up voorgeschoteld die de openminded hiphopliefhebber duimen en vingers deed aflikken. Zowel old school-inspiraties als UK-sounds, lokale helden en het spannendste uit de scene rond Nyege Nyege en Hakuna Kulala passeerden de revue.

De eerste dj of artiest die we in maanden aan het werk zagen, was M I M I. Zij had er ondanks het lege plein wel zin in. Via bass die aan Sinjin Hawke deed denken, ging het naar gqom. SOPHIE’s ‘Ponyboy’ hoorden we eveneens langskomen om nadien te schakelen richting lome Franse trap en Kanye West samen met Playboi Carti. Af en toe werd wel teruggegrepen naar meer bekende songs als ‘Thinkin bout you’ of Beyoncés ‘Sorry’ die gemixt werden onder een pak hardere beats dan het origineel. Als opener draaide M I M I een heel interessante set die geen compromissen maakte. Ze bleef daarbij wel herkenbaar en toegankelijk genoeg om het (weliswaar nog beperkte) publiek klaar te stomen voor de rest van de avond.

De Antwerpse abrahamblue had een saxofonist meegebracht om zijn optreden extra klank bij te zetten. Dat was alleszins geen slechte zet. De solo’s wisten namelijk wel de aandacht te vangen. Dat was bij momenten echter wel wat nodig. Op de laid-back hiphop van de man, die geregeld aan Anderson .Paak deed denken, was op zich weinig aan te merken. Toch wist de rapper/producer toch niet helemaal te overtuigen. Daarvoor was het misschien net iets te vroeg en net iets op het gemak gebracht.

De popmuziek die BRYN daarentegen bracht, mikte nadrukkelijk wél op grotere podia dan de Kouter. Vol overtuiging gooide de zanger zich in zijn set. De instrumentals hadden voor de aandachtige luisteraar verschillende verrassingen in petto. Daarbij was het evengoed om iemand met zo’n podiumprésence aan het werk te zien. Sommige nummers hengelden op een goede manier naar een vaste plek in de MNM-playlists. Andere, zoals ‘Egotrip’, schoven dan weer hun ietwat meer experimentele kant naar voor. Op Boomtown werd duidelijk dat BRYN duidelijk een pak meer wil bereiken. Al lijkt dat allemaal maar een kwestie van tijd.

Als LTGL kende Ashley Morgan enkele jaren geleden al enige naamsbekendheid in the scene. Ondertussen gooit hij het al enkele jaren over een andere boeg. Hier en daar waren die beatstrumental-ideeën nog terug te vinden in zijn set. Toch mikte hij vooral via zang en half-raps op een hiphopgeluid. Enerzijds was het wel aangenaam mee boppen op de tracks. Aan de andere kant mocht de intensiteit wat meer in de hoogte. Met een breakbeat-track lukte dit wel, maar toch bleef ik enigszins op mijn honger zitten.

De opwarmdj van Miss Angel schotelde meteen al een resem UK-sounds voor. Wanneer Miss Angel het podium betrad, werd daar echter even van afgeweken. Een specifieke take op West Coast hiphop met psychedelische ondertonen opende de set. Na enkele nummers kwamen dan toch die gekoesterde Britse geluiden op het voorplan. Van 2-step en garage ging het moeiteloos over naar interessante drill en grime. Het publiek werd via haar set dan ook op kookpunt gebracht. Haar appreciatie en shout-out van/naar haar all-female crew werd op het einde van haar set op een enthousiast gejoel onthaald.

De niet meteen verwachte, maar daarom niet minder terechte headliner, waren MC Yallah en producer Debmaster. Ho99o9 moest verstek geven vanwege reisperikelen. Yallah had duidelijk wel eenzelfde intensiteit als de Amerikanen op het oog voor deze afsluitende set. Initieel leek er weinig variatie op te merken in de set. Desalniettemin bleek dat wel de juiste zet te zijn. Dense instrumentals werden op de Kouter afgevuurd, met de mitraillette-flow als houvast en leidraad.

Die aanpak werd gelukkig ook aangehouden voor de rest van het optreden. De hiphopbeats waren duidelijk geïnspireerd door high-intensity elektronische genres als singeli en gqom. Daarnaast deden de tragere nummers soms denken aan de intensiteit die Techno Animal wist neer te zetten aan het begin van de eeuwwisseling. De combinatie van overweldigende beats en een mc-enthousiasme van jewelste bleef gelukkig niet beperkt tot de geplande settijd. Met MC Yallah werd mijn eerste live-optreden in zo’n klein jaar op een hoogtepunt afgesloten.

Boomtown vindt deze hele week nog plaats op het Kouterplein in Gent en is volledig gratis – mits het tonen van een QR-code in de CovidSafe-app. Vanavond staan vooral eerder zware gitaren op het programma met Brutus, Psychonaut en Wallace Vanborn op het programma. Op vrijdag wordt het festival afgesloten met een heuse Open Air met San Soda en b2b-sets van AliA & DTM Funk en Nosedrip & Orpheu The Wizard. Voor meer informatie kun je terecht op de website van de organisatie.