Steve Lacy vult in z’n eentje (en pyjama) de Botanique

door Mattias Goossens

Amper 21 is Steve Lacy, maar de naam van de gitarist van The Internet prijkt tussen de credits van Kendrick Lamars ‘DAMN’ en de jongste Vampire Weekend. Terwijl die laatste in een uitverkochte Ancienne Belgique stonden, mocht Steve Lacy de Orangerie van de Botanique vullen.

Foto’s door Sanne Gommers

Ondanks dat palmares waren het enkel z’n eigen nummers waarmee Lacy pronkte – samen met een knalroze pyjama en in het laatste deel ook een onhandig grote oorbel. Wie toevallig de zaal binnen sukkelde had het al na drie nummers door: deze jongeman is in willekeurige volgorde zwart, queer en bijzonder getalenteerd. Helaas beschikt hij nog niet over de middelen van de artiesten waarmee hij al samenwerkte, waardoor hij de show alleen moest dragen, enkel bijgestaan door een dj. Dat is de gebruikelijke modus operandi van heel wat rappers, maar de funk, soul en r&b die hij op debuutalbum ‘Apollo XXI’ in elkaar weeft, verdient zeker een volledige band. Dat het album integraal werd gespeeld, nam ook alle kansen op verrassing weg.

De hele show afdoen als een karaoke waarin Lacy af en toe een instrument bespeelde, zou hem echter oneer aandoen. Bovendien wilde hij z’n publiek echt inpakken. Er gold een absoluut film- en fotoverbod voor alle smartphones, iets waarop zowel bij het binnenkomen van de zaal als tijdens de show streng op werd toegezien door security en Steve’s roadie. Er moest gedanst worden, en als de sfeer niet goed genoeg zat deinsde Lacy er niet voor terug om een nummer te stoppen en opnieuw te beginnen. Goed gespeeld, maar daarom niet minder effectief. Nog effectief: z’n basgitaar waarmee hij in ‘Playground’ en het vettigĀ slappende ‘Guide’ de heupen in beweging kreeg.

Bij aanvang had Lacy nog last van een te lang uitgelopen dutje voor de show, maar daar was al snel niets meer van te merken. ‘Amandla’s interlude’ was niet enkel een officieuze bispauze waarin de zaallichten doofden, maar ook de gelegenheid om die pyjama uit te doen en een versnelling hoger te schakelen. Na het slot van ‘Apollo XXI’ kon hij met z’n oudere nummers pas echt z’n raptalent tonen. Hij speelde ook een nieuw nummer, waarbij hij de voorste rijen aanspoorde om het vooral niet ongemakkelijk te maken door plots te stoppen met bewegen. Met zo veel energie op het podium was dat sowieso lastig geweest.

Lacy stond in z’n eentje z’n mannetje, maar met een volledige band rond zich zou hij z’n talenten waarschijnlijk nog meer kunnen etaleren. Dan duurt het waarschijnlijk niet lang meer vooraleer The Internet een zijproject wordt.

In de Botanique kan je binnenkort nog Ezra Furman (20.11), Omni (20.11) en TR/ST (21.11) aan het werk zien. Een volledig overzicht vind je op de website van de zaal.