Header image

Plonsjes: deze 15 nummers hebben wij op repeat staan

door Ewout Pollaris

Er komt gigantisch veel muziek uit waarmee je gemakkelijk het wereldrecord gezamenlijk schouders ophalen zou mee kunnen verbreken. Hier brengen we de muziek samen die allerlei enthousiastere reacties teweegbracht. Deze week bezorgen Yannick, Tobias en Ewout je hun favoriete nieuwe nummers. Onderaan vind je een playlist met alle plonsjes van dit jaar in.

Arca – Born yesterday (feat. Sia)

Misschien wel de meest verrassende samenwerking van de week: Arca maakte een nummer met Sia. Naar haar standaarden maakt de Venezolaanse experimental diva hier een vrij normaal nummer, maar de grootse pathetiek werkt bijzonder goed en doet ons bijna vergeten dat Sia eerder dit jaar een nogal problematische film over autisme uitgebracht heeft. (Tobias)

Eartheater – Scripture

Out with the folk, in with the avant-garde elektronica moet Eartheater gedacht hebben. ‘Phoenix…‘ stond namelijk vol van de hoogstaande folk nummers. Op deze nieuwe song, integreert de Amerikaanse de lang uitgesponnen vocals vanop die voorganger met etherische trap-beats en alternatieve r&b. Wie haar Instagram op volgt, weet dat het een bewuste keuze is om telkens in oktober een album uit te brengen. Benieuwd of ook déze oktober zo vruchtbaar zal zijn als vorig jaar. (Yannick)

Yazmin Lacey & Steve Spacek – Another like this

Wie twijfelde dat de engelachtige jazz-vocals van Yazmin Lacey niet zouden passen op minimal drum ‘n bass, is er met deze atmosferische worp aan voor de moeite. Overigens brengt ook Spaceks koele soulstem het nodige in dit nummer. Er zijn weinig nummers die op zo’n vooruitstrevende manier twee totaal tegenovergestelden met elkaar zo fraai kunnen vermengen. (Yannick)

Brakence – Argyle

Op nieuwe single ‘Argyle’ gaat Brakence verder in de stijl die hij met album ‘Punk2’ op de kaart zette. Ergens tussen Bon Iver en Lil Peep in klinkt de 19-jarige weer als zijn melancholische zelf. De emoties zijn zo mooi vorm gegeven dat we ietwat platte lyrics als “I just wanna be dead, fuck” graag door de vingers zien. (Tobias)

Namasenda – No regrets

Op haar laatste single voordat haar debuutmixtape ‘Unlimited ammo’ uitkomt, klinkt Namasenda verrassend ingetogen. Het elektronische glittersfeertje van nummers als ‘Finish him’ is zeker niet verdwenen, maar wordt hier op introspectieve wijze gebruikt. Dat belooft dus een veelzijdige full length te worden! (Tobias)

Wiki – All I need (ft. Earl Sweatshirt)

Wiki en Earl Sweatshirt zijn al vrienden sinds hun kindertijd. Op ‘All I need’, één van de vele parels op WIki’s recente langspeler ‘Half god’,  hoor je de 2 broederlijk viben . Een productie door Navy Blue zelf maakt deze hoogmis binnen de alternatieve hiphopscene compleet. (Ewout)

Nubya Garcia – Boundless Beings (Georgia Anne Muldrow Remix) 

Laat de korte audio-stops bij aanvang van de remix je niet op het verkeerde been brengen. Georgia Anne Muldrow maakt van de emotieve stijl waarin Nubya Garcia haar jazz laat floreren een heerlijke funky house track. De psychedelica die naar het einde komt doorschemeren nemen we er van harte bij. (Yannick)

Makossiri – Juicy juicy

Nyege Nyege Tapes is intussen al jaren dé vinger aan de pols wat betreft alles wat met elektronica te maken heeft in de Afrikaanse diaspora. Met Makossiri brengt het label nu ook iemand zichzelf amapiano, een genre dat invloeden van gqom, deep house en kwaito in elkaar vermengd, aanmeet op het voorplan. Toch gooit de Keniaanse producer meer met acid dan met pianomelodieën. (Yannick)

Phoebe Bridgers – That funny feeling

Wie haar een beetje volgt, weet dat Phoebe Bridgers sinds kort Bo Burnham’s ‘That funny feeling’ in haar setlists stopt. Gezien het afgelopen vrijdag weer Bandcamp-friday was, zag ze de ideale gelegenheid om niet alleen de cover uit te brengen. De opbrengst van het nummer zou, in het licht van de recente verstrengingen op de abortuswetgeving in Texas naar verscheidene fundraisers gaan. (Yannick)

Jpegmafia – Hazard duty pay!

Op Spotify zul je dit nummer niet vinden, want er zit een sample in waar Jpegmafia de rechten niet officieel voor kon bemachtigen. We zijn blij dat Peggy toch besliste om ‘Hazard duty pay!’ op Youtube te zetten, want het contrast tussen de soulvolle sample en de agressieve raps levert een onweerstaanbaar resultaat op. (Tobias)

Meth Math – Muro de los lamentos

Op debuut-ep ‘Pompi’ specialiseerde Meth Math zich in bizarre, bedwelmende reggaeton. Het spookachtige ‘Muro de los lamentos’ neigt daarentegen eerder naar witch house. Dia De Los Muertos valt vroeg dit jaar voor deze Mexicaanse groep. (Tobias)

Magdalena Bay – Dreamcatching

Synthpop is een genre dat bij ondergetekende niet bepaald vaak opstaat, maar het debuutalbum van Magdalena Bay is een aangename uitzondering. De uitstekende productie en dromerige songwriting maken van ‘Mercurial world’ en zeer aangenaam plaatje, en ‘Dreamcatching’ is een van de beste voorbeelden om dat te bewijzen. (Tobias)

Big Thief – Change 

De band rond Adrianne Lenker plant volgend jaar met een dubbelalbum te komen. Ze doen maar. Ze deden het kunstje immers al in 2019. Het onwaarschijnlijke tweeluikje ‘Little things / Sparrow’ kregen we een tijdje terug al. Met ‘Change’ brengt de band wederom een lieflijk folk-pareltje uit hun schatkist uit. (Yannick)

The Lounge Society – Last Breath

De Speedy Wunderground-stal van producer Dan Carey heeft er met dit Britse gezelschap weer een revelatie bij. Debuut-eptje ‘Silk for the starving’ maakte dat al enigszins duidelijk. Met deze nieuwe single keilt de band jolig voort op dansbare art punk met een stevige hoek af. (Yannick)

Mitski – Working for the knife 

Cowboy hoed af, cape uit. Naast visuele referenties in de clip, toont ook de tekst aan dat coming-of-age-Mitski verleden tijd is. Met een dramatische grandeur zwaait ze de poort van volwassenheid open. De korte lengte van de track kan enigszins anti-climactisch aanvoelen gezien de grootsheid van de gitaren waarin het nummer zich in presenteert. Toch hoeft dat niet meteen iets slecht te zijn. Het kan evenwel een metafoor zijn voor die nieuwe meer volwassen era of een manier om ons op het tipje van onze stoel te houden en ons van de emotionele ontlading te weerhouden. (Yannick)