Dead Fingers – Dead Fingers: Veelzijdig debuut

door Andre Joosse

Met een bandnaam als Dead Fingers denk je al snel aan het hardere beukwerk. Als de opener van de cd dan ook nog de titel ‘Closet Full Of Bones’ draagt, dan lijkt dat die gedachte alleen maar te bevestigen. Maar tijdens een eerste luisterbeurt van de debuut-cd van deze nieuwe band blijkt die gedachte totaal niet te kloppen. We worden verrast met rustige indiefolk en countrypop.

Dead Fingers is het echtpaar Taylor Hollingsworth en Kate Taylor uit het Amerikaanse Alabama. De naam van dit duo is ontleend aan de dodevingertruc, een zintuiglijke illusie waarbij het net lijkt alsof je vinger verlamd is. Bij een gemengd duo ligt de vergelijking met een klassieker als The Carpenters al snel op de loer. En als je ‘Another Planet’ beluistert is dat nog geen vreemde voorstelling. Vanaf de eerste keer blijft dit nummer plakken en voor je het weet krijg je het niet meer uit je hoofd. Ook ‘Ring Around Saturn’ is zo een lied dat blijft hangen, je bent gewaarschuwd.

Opvallend is de rauwe stem van Hollingsworth die er gekoppeld aan het mooie zoete timbre van Taylor voor zorgt dat dit geen doorsnee duetten zijn. Het echtpaar grijpt terug naar de klassieke Amerikaanse rootsmuziek. We horen country, blues en folk verpakt tot moderne popliedjes. ‘Against The River’ is pure rock ’n roll, ‘Lost In Mississippi’ is een fijn deltabluesnummer en ‘On My Way’ klinkt als een Johnny Cash- en June Carter-duet. Daarnaast staan er nog enkele rustige popliedjes op de cd, zoals ‘Please Don’t Let Me Go’ en afsluiter ‘Wheels And Gasoline’.

Door de uiteenlopende muziekstijlen die er te horen zijn is Dead Fingers moeilijk in een hokje te stoppen. Op zich is het positief dat er een typisch eigen geluid te horen is, maar dit album blijft een grote mengelmoes aan stijlen zonder dat duidelijk blijkt waar de band heen wil. Alleen de slidegitaar staat centraal op de cd en drukt misschien wel de duidelijkste stempel. Het album is ook niet vernieuwend en het geheel is allemaal redelijk braaf van karakter. De nummers zijn daarentegen sterk genoeg om een goed album neer te zetten. Er is voor elk wat wils dus, maar vooral voor de liefhebber van de Amerikaanse rootsmuziek zoals blues en country is dit een aanrader.

Dead Fingers website