Perfume Genius maakt op triomfantelijke comebacksingle ‘Slip away’ uitdagende muziek voor uitdagende tijden

door Thomas Konings

Perfume Genius keert dit voorjaar terug met een nieuwe plaat ‘No shape’. Vandaag loste de artiest een eerste single uit dat album in de vorm van ‘Slip away’. Een paar van onze redacteurs geven alvast hun mening over die song. Lees de overwegend lovende stukjes hieronder.

Michelle Geerardyn: Bestaan er tegenwoordig artiesten die breekbaarheid even doeltreffend als Perfume Genius aanwenden om genadeloos te overrompelen? De kwetsbaarheid waarmee Mike Hadreas zich inhoudelijk opstelt is ontzettend ontwapenend. Een voorzichtige stem en gitaarriff worden net niet weggebombardeerd. Perfume Genius toont zich met ‘Slip away’ alweer het genie van het contrast. – 4/5

Mats Antonissen: In een groot – en heel erg boeiend – interview met The FADER getuigde Mike Hadreas over hoe zijn leven eruit ziet nu hij goed op weg is te herstellen van de persoonlijke trauma’s die vaak de thematieken vormden van zijn voorgaand werk. En dan voornamelijk over het ontnuchterende besef dat ook het alledaagse leven allesbehalve gemakkelijk is. De onrust bij het wegvallen van ‘gegronde’ redenen tot verdriet maar niet het wegvallen van het verdriet zelf. Het is ook rond deze schrik en de pijn die ermee gepaard gaat dat zijn nieuwe album zal draaien. Gevoelens die tevens in de eerste single ‘Slip away’ al meteen prachtig vervat zitten. Daarbij komt nog eens dat Hadreas een nieuw geluid aanboort dat de kracht die op ‘Too bright’ al de kop opstak met de dromerige sfeer van ‘Put your back n 2 it’ en ‘Learning’ combineert. Authentiek en vernieuwend tegelijk. En vooral bloedmooi. – 5/5

Tobias Cobbaert: Perfume Genius staat vooral bekend om breekbare, intieme nummers. Op ‘Too bright’ uit 2014 hoorden we de onzekerheid met momenten al wegebben, maar nog nooit klonk zijn muziek zo uitbundig als op deze nieuwe single. Het nummer zit boordevol kenmerken die atypisch zijn voor ’s mans werk: de zang klinkt minder fragiel dan gewoonlijk, de drums beuken harder dan ooit tevoren en het geheel klinkt gewoon veel assertiever dan we van Perfume Genius ooit gehoord hebben. Het resultaat is een aangename afwisseling in het oeuvre van de artiest, al is het echter geen hoogtepunt in diens discografie. ‘Slip away’ probeert te imponeren met extraversie, maar Perfume Genius heeft in het verleden al genoeg bewezen dat hij met een introverte stijl minstens even veel indruk kan maken. In alle bombast lijkt hier de emotionele impact verloren te gaan die juist zo belangrijk is voor zijn muziek. Geen onaardig tussendoortje, maar hopelijk is het niet representatief voor het hele album. – 3/5

Max De Moor: Herhaling is stilstaan, het zou wel eens het mantra van Mike Hadreas kunnen zijn. Met elke plaat treedt Perfume Genius ver buiten zijn grenzen. Wie zijn carrière van dichtbij heeft gevolgd, zag de bui dus al hangen. De onheilswolken verzamelen zich al aan het begin van het nummer om na exact één minuut als stortregen uit de hemel te vallen in één brok dissonantie. Hadreas sluit zo aan bij een school van collega queer-artiesten die zich wapenen met moeilijk verteerbare noise tegen een nog veel lelijkere wereld, van Arca naar Xiu Xiu tot Mykki Blanco. Maar bekijk de videoclip en je begrijpt dat hij dit doet met een campy flair die niemand hem nadoet. ‘Slip away’ mag dan het instant classic-gehalte van ‘Queen’ missen, als territoriumafbakening komt het aan als een slag bij heldere hemel. Uitdagend werk voor uitdagende tijden. – 4/5

Frederik Jacobs: De transformatie die Perfume Genius de voorbije jaren heeft doorgemaakt is opzienbarend en lijkt met nieuwe single ‘Slip away’ een orgelpunt te bereiken. De gebroken jongeman van op de bloedmooie eerste twee albums leek op derde plaat ‘Too bright’ al op extravagante wijze open te bloeien – denk aan het kitschy ‘Queen’ – maar met ‘Slip away’ slaagt hij erin om in een supersterke song de perfecte balans te vinden tussen bombastisch en breekbaar, tussen ritmisch en roekeloos. Bovendien hoort er een fantastische clip bij, maar dat zijn we al gewoon van hem. – 4,5/5