Alcoholic Faith Mission – Ask Me This: op zoek naar nieuwe sound

Het Deense zestal Alcoholic Faith Mission, ontstaan anno 2006, stond in Canada onder meer al bekend voor zijn originele en anekdotische opnames. Voor hun debuut ‘Misery Loves Company’ brachten ze hulde aan hun groepsnaam door uitsluitend onder invloed van alcohol te spelen. Ook kregen ze geen kans op heropnames. Voor ’421 Wythe Avenue’, opgenomen in een verlaten fabriek, mochten ze enkel muziek maken met voorwerpen die daar toevallig rondslingerden. Na deze twee platen stapten ze een studio binnen om over te gaan naar een professionele en traditionele manier van muziek maken.

‘Ask Me This’, de nieuwste langspeler van Alcoholic Faith Mission, opent met ‘Down From Here’, waar ze in koor hun pessimistische en fatalistische ideeën blootleggen aan een kerk. De eerste lijn van het album, can’t go anywhere, but down from here, legt de toon neer voor de rest van de plaat. ‘Ask Me This’ wordt grotendeels gekenmerkt door de hoogst repetitieve melodieën die vaak een irriterend effect oproepen. Dit valt vooral op met ‘Into Pieces’, een song die ons (buiten de repetitiviteit) aan The Rapture doet denken. ‘Ask Me This’ is het meest ritmische nummer en tegelijkertijd ook het meest cynische: you’ll get 1, 2, 3 words before I rip your heart into 4 pieces. ‘We Need Fear’ staat centraal en schittert tussen alle andere songs. Dit hoogtepunt heeft de groep vooral te danken aan de stem van Kristine Permild en het poëtisch cynisme van frontman Thorben Seierø Jensen.

Alcoholic Faith Mission heeft gedeeltelijk afstand genomen van zijn vroegere albums. ‘Ask Me This’ is een uitstekende plaat, maar het valt wel op dat de band hevig op zoek is naar een nieuwe en meer typerende sound.

Alcoholic Faith Mission website

Album verdeeld door N.E.W.S