Citizens! – Here We Are: muzikaal manifest

Citizens! – Here We Are. De groepsnaam en albumtitel schreeuwen ambitie uit. Het blijkt dat de band een statement wil brengen. Zijn ze het uitroepteken ook waard? Volgens frontman Tom zoeken ze naar een sound die best wordt samengevat als Kanye West producing an Arcade Fire song’. Gelukkig voor Citizens! zijn gelijkenissen met West zeer moeilijk – en zelfs onmogelijk – te vinden.

De vijf jonge Londenaars vangen hun muzikale carrière aan met hun pop/rockdebuut ‘Here We Are’. Nog voor ze aan de opnames begonnen, zat het geluk al in een klein hoekje. Alex Kapranos van Franz Ferdinand producete de plaat, die ze even later voorstelden tijdens hun support tour voor The Rapture. Hun eerste langspeler werd ons reeds voorgesteld tijdens Les Nuits Botanique, waar Citizens! het publiek moeiteloos hebben overtuigd. De plaat, boordevol energie en originaliteit, stelt ons een gediversifieerd repertoire voor. Naast de catchy nummers krijgen de luisteraars ook sombere, simpele en euforische songs te horen van deze nieuwe band met enorm veel potentieel.

De plaat opent met hun grootste hit ‘True Romance’. De catchy synths, heerlijke melodieën en de ritmische gitaren maken er een repeat nummer van. De song werd ook gekozen als officieel themalied voor Les Nuits Botanique 2012. Hierop volgt ‘Reptile’, een tweede topper. De verleidelijke stem van Tom, de melodieuze synths en beweeglijke drums maken ook van dit lied een ware hit. ‘Caroline’, hun derde en allernieuwste single, varieert tussen de eerste twee songs. Voor de eerste keer krijgen wij hints van agressie en wanhoop. Met uitzondering van ‘I’m In Love (With Your Girlfriend)’ heerst er een poëtische kracht achter elke – schijnbaar – simpele tekst. Natuurlijk domineert het thema van hartzeer. De meeslepende ‘Love You More’ en ‘Let’s Go All The Way’ mengen melancholie, verlangen en ambitie. In het algemeen is dit een rijke plaat waarin elk instrument onderling sterk opvalt. De synthesizers, Mikes drums, de gitaren en de hooggetemde stem van Tom zijn allemaal kernelementen die de pittigheid van de cd samenstellen. Neem één instrument weg, en we krijgen een heel ander album voorgeschoteld.

Hun statement? Met ‘Here We Are’ maken Citizens! hun intocht in de popwereld en planten ze er hun muzikale wortels. Hier zijn ze dan: een band boordevol ambitie, energie, talent en verrassingskracht.

Citizens! website