Darren Hayman & The Short Parliament – Bugbears: historisch verantwoorde folkrock

Darren Hayman, ook bekend als voormalige frontman van de Londense groep Hefner, is een 42-jarige Engelse singer-songwriter met een roeping voor folkrock. In 2009 begon Hayman aan zijn ‘Essex Trilogy’ waarbij ‘Pram Town’ de intrede deed. ‘Essex Arms’ volgde dit waardig op en ‘The Violence’, een album dat voornamelijk over de terechtstellingen van heksen handelt, sloot de trilogie af in 2012. Zijn laatste album ‘Bugbears’ gaat verder in dezelfde thematiek als ‘The Violence’. Hayman vindt inspiratie in de gewelddadige gebeurtenissen van de Engelse Burgeroorlog waar er tijdens de zeventiende eeuw bloedige conflicten waren tussen de republikeinen en de koningsgezinden. Nochtans klinken Haymans zachte folkmelodiën eerder naar troostend broederschap dan wrok en geweld.

‘Martin Said’, de eerste song van de plaat, is een dronkenmanslied. Hayman verklaart dat het werd gezongen door the royalists (koningsgezinden) tijdens de burgeroorlog. “In fact, the earliest reference to this song dates to 1580. It’s a popular song subject, the tall tales of the drinking braggart.” Inspiratie haalde hij niet enkel uit de rijke geschiedenis van zijn land. Ook herschreef hij oude instrumentale composities van hedendaagse folkmuziek om ze toegankelijker te maken. Die composities vond hij tijdens researchwerk voor ‘The Violence’ terug in archieven. Zo probeert Hayman constant parallellen te trekken tussen toen en nu. Getuigen hiervan zijn ‘Hey Then Up We Go’ met een zangerige elektrische gitaarsolo en ‘The Contented’ dat dan weer naar blues neigt.

‘Seven Months Married’ is een van de best klinkende nummers. Hayman zingt meermaals “Oh she’s ruined” over een getrouwde vrouw in een somber en troosteloos bestaan. Ook in ‘I Live Not Where I Love’ gaan ellende en optimisme hand in hand. Om deze plaat perfect te begrijpen dien je toch enige kennis van de Britse geschiedenis te bezitten want veel liedjes verwijzen naar historische feiten, maar laat dit zeker geen excuus zijn om ‘Bugbears’ geen kans te geven.

Het album is te koop in een luxeverpakking met bijhorend boekje met Haymans aantekeningen, teksten en kunstwerken van verschillende kunstenaars. Dertien nummers zullen geïllustreerd worden door dertien kunstenaars waaronder Ant Harding van Hefner, Jonny Helm van The Wave Pictures, Pam Berry van Black Tambourine, Dan Wilson van Withered Hand, Robert Rotifer, Sarah Lippett van Fever Dream, Louise Clark, Joe Besford, James Paterson en Matthew Sawyer. Ook leende Hayman The Short Parliament, bestaande uit Bill Botting, Dan Mayfield, Johny Lamb, David Tattersall en Dave Watkins, om zijn album te verwezenlijken.

Darren Hayman heeft momenteel geen concerten gepland in België of Nederland.

Darren Hayman Bandcamp

Verdeeld door Fika Recordings