DJ Lag toont zich meestercurator op ‘Meeting with the king’

door Yannick Verhasselt

Laten we er geen doekjes om winden. De (Zuid-)Afrikaanse diaspora heeft de laatste vijf jaar een enorm aandeel in de mainstream muziek ingenomen. Veel is daarbij te danken aan hiphopartiesten die grenzen open breken. Alhoewel de gonzende clubscenes van midden- en Zuid-Afrika ook hun krediet verdienen. De surge van gqom enkele jaren geleden en amapiano in 2019 zijn voorbeelden van een veel groter plaatje. Een spilfiguur in heel dit gebeuren is zonder meer Lwazi Asanda Gwala ofte DJ Lag die vanuit zijn slaapkamer als tiener is uitgegroeid tot dj, producer en sinds kort labelbaas. Hij brengt eveneens samenwerkingen op de been die op debuutalbum ‘Meeting with the king’ floreren.

Een dj die een album uitbrengt is altijd een beetje met lichte bezorgdheid uitkijken wat het volledige product met zich mee zal brengen. Vaak zijn deze overbeladen met features en samenwerkingen die weinig steek houden. Bij DJ Lag, die quasi volledig onafhankelijk opereert, is dit totaal niet het geval. Gwala heeft als platenboer bij onder meer Beyoncé, Diplo en Kelela de features voor het uitkiezen. Dat biedt mogelijkheden die hij hier tot het maximum weet uit te spelen.

Hij selecteerde naar eigen zeggen enkel opkomende dan wel lokale artiesten die zijn visie deelden voor dit album: een progressief, hoopvol beeld schetsen van de rijkdom van Zuid-Afrika. Het afro-house beladen nummer ‘Destiny’ met de prachtige vocals van Amanda Black is er zo eentje van. ‘Khavhude’ is dan weer een buitengewoon productioneel hoogstandje. Lag vindt er met amapiano-producer Mr JazziQ namelijk een prima compagnon waar de twee grootste elektronische genres (gqom anderzijds) tot één worden verweven. Andere tracks zijn dan weer subtieler in hun achterliggende betekenis en meer gericht op de dansvloer.

De experimentatiedrang om de grenzen van gqom steeds verder en verder te duwen, brengt het album enkele knappe nummers op. Het steeds dreigende ‘Raptor’ of stampers als ‘iHkehla’ en ‘Yasho leyonto’ vormen enkele voorbeelden waar percussie en murky beats op een uitzonderlijke manier in elkaar worden verstrengeld. ‘Chaos’ en ‘No childs play’ leggen daar nog een schepje bovenop hoewel de productie daar eerder minimalistisch is in z’n aard en sfeerschepping quasi al het werk doet. ‘New wave’ slaagt minder in die opzet. Echter zijn er ook tracks die te gemakkelijk worden binnengekopt door Gwala. Zo brengen nummers als ‘Shululu’ of ‘Something different’ niet echt iets nieuws naar voren.

Desalniettemin weet DJ Lag met ‘Meeting with the king’ niet alleen een fraaie debuutplaat af te leveren. Cultureel kan dit album voor gqom een heel belangrijke instapplaat worden zoals compilatietape ‘Amapiano now‘ dat was voor het olijke genre vorig jaar. Niet alleen voor feestvierders, maar evenwel voor collega producers en dj’s zelf weet de plaat een enorm rijkdom aan de dag te leggen.