Dry the River – Shallow Bed (Acoustic): akoestische eenvoud

Een akoestische versie brengen van een album is een gewaagde zet. De kans dat het op handen wordt gedragen, is net zo groot als de kans dat je de bal volledig misslaat. Zeker als het een integrale remake betreft van je debuut en tot dusver ook enige album. De vijfkoppige band Dry the River ging de uitdaging toch aan nadat ze een aantal keer op rij gevraagd werden akoestische sessies te spelen. Hiermee lijken ze dan ook een antwoord te willen bieden aan de critici die hun ‘Shallow Bed’ te bombastisch vonden.

Dry the River werd na het uitkomen van hun ‘Shallow Bed’ voornamelijk vergeleken met bands als Mumford and Sons, The National en Arcade Fire. Aanstormend talent dus, zo werd beweerd. Met ‘Shallow Bed Acoustic’ voegen we graag James Vincent McMorrow, Bon Iver en Isbells aan deze lijst toe. Deze vergelijkingen betekenen niet dat het Dry the River aan eigenheid of karakter ontbreekt. Ze diepen eerder een genre uit door hun plek te veroveren tussen de vaste waarden ervan.

Het grote verschil tussen beide albums is de afwezigheid van percussie op de akoestische variant. Vredig en rustgevend zorgen piano, viool en gitaar ervoor dat we heerlijk wegdoezelen bij de stem van frontman Peter Liddle, die af en toe harmonieus wordt bijgevallen door de rest van de band. In ‘Shaker Hymns’ wordt Liddle bovendien versterkt door Emmy The Great, wat een prachtig resultaat oplevert. Toch blijven de nummers die er ook op deze versie met kop en schouders boven uitsteken ‘History Books’ en ‘No Rest’.

Het lo-fi karakter zorgt er enerzijds voor dat de teksten naar voren treden; poëtische parels die ons zachtjes aangrijpen. Anderzijds doet het soms aan alsof het gaat om een opname van een live show. Maar dan zou er in plaats van stilte een melodieus applaus op de liedjes moeten volgen.

Is het origineel nu beter? Of zouden we enkel nog akoestische songs van Dry the River moeten verlangen? De gustibus et coloribus non est disputandum. Sommigen zullen de volheid van het origineel verkiezen en anderen zullen zich liever nestelen in de eenvoud van deze akoestische variant, zonder daarbij het andere te veroordelen.

Dry The River website

Album verdeeld door Sony Music

Je kunt het album kopen op iTunes en/of beluisteren op Spotify.