Electric Guest – Mondo: alle hoeken van de moderne popmuziek

door Bart Somers

Een goed begin is ‘t halve werk. ‘Mondo’, het eerste album van Electric Guest, kan er dus maar beter staan, en openen met enkele sterke songs. In dat opzicht vervullen het in slow motion huppelende ‘Holes’ en het gezwind swingende ‘This Head I Hold’ zeker hun taak, waarna het erg opgewekte ‘Under The Gun’, dat in de intro even voorzichtig flirt met electro, ervoor zorgt dat je kunt spreken van een knallend openingstrio.

Dat elk Electric Guest-lied in sé werkt konden we tijdens Les Nuits Botanique vaststellen in een uitverkochte Rotonde. De ene sterke song volgt de andere op. ‘Amber’ is een laidback muziekje dat niet zou misstaan als wachtkamertune bij de tandarts omdat het je meteen volledig tot rust brengt, of als perfecte intro voor een vakantie, om alvast deel 1 van je droomreis het stempel “geslaagd” mee te geven. Afgezien hiervan zijn we wel meer te spreken over de meer opgewekte nummers. Afsluiter ‘Control’ vinden we dan weer het absoluut overbodige dieptepunt en ook het bijna 9 minuten durende ‘Troubleman’ vormt een pretentieuze smetvlek op het voor het overige verblindend stralende blazoen.

Muzikaal gaat dit album alle richtingen van de moderne popmuziek uit en schurkt het vaak tegen de soul aan. Na afloop heb je niet direct een onweerstaanbare drang om de plaat opnieuw op te leggen, al hou je hem wel bij de hand omdat je weet dat je de liedjes wel regelmatig opnieuw wilt horen. Het onvergetelijke meesterwerk dat de groep ons inziens in zich draagt is ‘Mondo’ niet, al heeft Electric Guest ons zowel live tijdens Les Nuits als met de studioversies van de nummers al vele mooie momenten bezorgd.

Electric Guest live zien kan eind juni op het Main Square Festival in Arras (info & tickets).

Electric Guest website

Album verdeeld door Warner Music