Emmett Tinley – Emmett Tinley: singer-songwriter voor gevorderden

Hoe kan een re-release van het tweede album van zijn band tot een prachtige tweede soloplaat leiden? Ofwel, het verhaal Emmett Tinley. Geboren in Chicago, opgegroeid in Ierland en in 1987 oprichter van de groep The Prayer Boat. Als zanger en songwriter staat hij aan de basis van het door critici goed ontvangen tweede album ‘Polichinelle’ dat in 1999 het levenslicht ziet. Na zijn eerste soloplaat uit 2005 (‘Attic Faith’, genomineerd voor de Choice Music Prize, de Ierse Mercury Prize) wordt tien jaar na de originele verschijningsdatum van ‘Polichinelle’ de re-release dusdanig enthousiast ontvangen dat Tinley besluit om een tweede soloalbum op te nemen.

Die tweede langspeler die hij zonder The Prayer Boat heeft opgenomen, eenvoudigweg ‘Emmett Tinley’ getiteld, telt 10 pareltjes van songs. Voornamelijk vergezeld door akoestische instrumenten, neemt Tinley je mee op een melodische reis langs fraaie muzikale meesterwerkjes en intieme ontboezemingen. Poëtische teksten, vertolkt door een ijle, indringende, maar vooral meeslepende stem, vertellen over een hoopvol gebroken hart, een wegvluchtende vriendin en het gemis van geliefden. Het is een herfstalbum geworden dat met de uitblijvende lente ideaal dienst kan doen als de soundtrack van een regenachtig weekend.

Tinleys stem wordt vergeleken met die van Thom Yorke, Coldplays Chris Martin en Jeff Buckley (‘Same Bright Heaven’), maar doet ook denken aan The Bony King Of Nowhere op de soundtrack voor Les Géants (‘Marvelous Day’). In ‘Sooner Or Later’ gaat Tinley dan weer prachtig in duet met een trompet (luister via deze link naar de versie die hij speelde voor de 2 meter sessies van Jan Douwe Kroeske). Het aanstekelijke ‘In My Life‘ is de meest lichtvoetige song op het album dat voornamelijk gedomineerd wordt door dromerig gitaar- en pianospel.

Emmett Tinley heeft een plaat gemaakt voor liefhebbers van hedendaagse folk en smaakvolle singer-songwritermuziek. En man, wat heeft hij dat prachtig gedaan. Laten we hopen dat deze artiest na 25 jaren eindelijk de aandacht krijgt die hij verdient.

Emmett Tinley live zien kan binnenkort onder meer in Rotterdam (De Doelen, 11.05, info & tickets), Ottersum (Roepaen, 13.05, info & tickets), Amsterdam (Indiestad @ De Duif, 14.05, info & tickets) en Borgerhout (De Roma, 16.06, info & tickets).

Emmett Tinley website

The Prayer Boat website