Felix Van Cleeff – Into the Dark: leven en lijden

Tegenwoordig wordt de muziekmarkt overspoeld door de ene singer-songwriter na de andere. Maar af en toe heb je een klein, schitterend pareltje liggen dat je aandacht weet te grijpen. ‘Into the Dark’ is er zo eentje.

Tokkelende gitaren en een diep melancholische stem verwelkomen ons op de nieuwe EP van Felix Van Cleeff. De titel is ideaal gekozen, want de plaat leent zich bijzonder goed voor donkere hoekjes, flikkerend kaarslicht en dingen waar niemand over spreekt, geheimen in het donker. Met een combinatie van breekbare melodielijnen en doorvoelde lyrics vertelt de Nederlander een verhaal vol wonderlijk verdriet. Hij zingt over opgroeien, oude liefdes en de pijn van het bestaan die niemand ooit loslaat.

Bij deze wel een waarschuwing: luister zeker niet naar ‘Into The Dark’ op een slechte dag. Het hele album wordt namelijk omringd door het aura van een afscheidsbrief. Maar raken doet ie wel. Het is muziek die je triest maakt, die je doet nadenken over het leven en het lijden. De EP sleurt je dan ook letterlijk mee naar de diepste, meest verrotte plekjes in je ziel en laat er een licht schijnen op de schoonheid die ook daar te vinden is. Met lyrics als “Well the way you’re reaching out to me, speaks volumes of your misery. I wish that I could help you, but there’s a chance I only make matters worse./ I must be out of my mind about you” in ‘Out of my mind’ raakt hij enkele verborgen emoties, dingen die je al lang dacht vergeten te zijn.

‘Hells Angels’ is een mooie afwisseling in het ritme van de anders meer ingetogen nummers. Felix Van Cleeff bouwt op om weer tot de grond af te breken en verder te gaan in het einde van de plaat. In ‘Into The Dark’, de afsluiter en tevens titelsong van de EP, horen we een broos pianospel dat perfect aanvoelt waarover de Amsterdammer zingt. Het doet allemaal wat denken aan die andere grote liedjesschrijvers, zoals Leonard Cohen, Nick Cave en soms zelfs een beetje Damien Rice. Rauwe emoties, sober en zonder veel poeha. Maar wondermooi, dat zeker.

De zes nummers waaruit de plaat bestaat doen reikhalzend naar de toekomst kijken, maar zijn zodanig mooi dat ze ons zeker zoet kunnen houden. Prachtige melodieën en sombere teksten, zonder ooit echt melig te worden. En excuseer ons, nu gaan wij een schouder zoeken om tegen te huilen.

Felix Van Cleeff live zien kan binnenkort in Rotterdam (09.03, Rotterdamse Museumnacht @ Lantarenvenster, info & tickets) en Haarlem (16.03, Irrational Library, info & tickets).

‘Into The Dark’ is in zijn geheel te beluisten via de Bandcamp van Felix Van Cleeff.