Grandma Pop Records – Indie Music For People – Compilation Vol #1: bonte verzameling

Zet eens wat muziek op. Je krijgt het wel vaker te horen. Meestal kan je snel iets leuks opzetten, maar voor sommigen onder ons is dit een iets minder evident verzoek. Gelukkig heeft de lieve God in den hemel daarvoor een oplossing: verzamelalbums. Vroeger was het al tragically hip om mixtapes te maken en zelfs nu nog blijft dit concept goed verkopen. Met ‘Indie Music For People – Compilation Vol #1’ van Grandma Pop Records haal je een batterij aan indiemuziek in huis die je gegarandeerd energie geeft. Althans, dat belooft de titel.

Met ‘Indie Music For People’ krijg je een plaat waarvan de vlag de lading niet echt dekt. Uiteraard laat niet alles zich even makkelijk in een hokje plaatsen en zijn definities te restrictief als je het over iets abstracts als muziek wil hebben. Maar om nu pannenkoeken te beloven en dan wafels te serveren? Sommigen zullen teleurgesteld uitkomen. Noem het beestje bij zijn naam: een verzamel-cd met nieuwe ontdekkingen. Want die staan er wel degelijk op. De opener ‘This is Now’ van Kill Your Cat bijvoorbeeld. Het nummer laat de plaat letterlijk met toeters en bellen (en dan vooral de bellen) beginnen en heeft een zeer verfrissende sound.

Waarschijnlijk het lied met het meeste belofte op deze cd is ‘Let Me Blow Your Heart’ van Hudson. Frisse indierock, eindelijk. Een zucht van opluchting gaat door je heen bij het horen van deze klanken. Het is veelbelovende Belgische muziek, een beetje een mix van Freaky Age en The Van Jets. Goed genoeg om na het beluisteren van het hele album terug te gaan naar dit ene nummer.

De ene song is al wat verwarrender dan de andere en het is zoeken naar die rasechte indiesound. Hoogvliegers staan er niet op, maar wel liedjes die je doen zoeken naar meer. Terwijl je verstrikt bent in de drukke dagelijkse sleur, zal er misschien wel één van de nummers je aandacht trekken. En in zekere zin slaagt ‘Indie Music For People’ dan in zijn opzet: ons laten proeven van de verse vis op de muziekmarkt. Wie op zoek is naar een specifiek indiegeluid, laat dit album beter links liggen.

Grandma Pop Records Facebook