HEALTH creëert een eclectisch verwoestende speeltuin op ‘Rat wars’

door Jonas Van Laere

Toen we enkele jaren  geleden ‘Death magic’ hoorden, werden we een klein beetje verliefd op HEALTH. In tijden waar vernieuwing schaars is, voelt de manier waarop ze industrial en EBM van popinvloeden voorzien verfrissend. HEALTH is daarmee een hapje voor muzikale avonturiers. De band voorziet daarbij een eclectisch spanningsveld van genres als muzikale speeltuin. Hun industrial disco is onder andere doorspekt met diverse tinten metaal. Ook dominante beats, melodieuze zang en noise georiënteerde soundscapes vinden we in tal van hun songs.

Niet vies van wat experiment nam HEALTH in het verleden de soundtrack voor de game ‘Max Payne 3’ op zich en brachten ze verschillende platen uit vol samenwerkingen met onder andere 100 gecs, Nine Inch Nails, Poppy, The Soft Moon en JPEGMAFIA. Met ‘Rat wars’ staat hun albumteller op zeven. Ze breien daarmee gestaag verder aan een boeiend muzikaal universum. In vergelijking met ‘Vol.4 :: SLAVES OF FEAR’ (hun vorige album als band) krijgen de industriële elektronica en zware gitaren opnieuw een prominentere rol. Door voeling te houden met de sensitieve stem van Jake Duzsik blijft het geheel mooi in balans.

Dankzij de aandacht voor melodie op ‘Rat wars’ mag de plaat met enige fierheid ook de popstempel dragen. Het woordje ook is hierbij vitaal, de muzikale basis blijft nog steeds potig.  ‘CRACK METAL’ start als derivaat van Nine Inch Nails’ ‘March of the pigs’. Het vervelt onderweg tot een industrial ballad en slaat op het einde nogmaals op eerstgenoemde nagel. Terwijl de dwingende drums en beats heersen tijdens ‘FUTURE OF HELL’, zonder evenwel de zachte en ietwat androgyne stem van Duzsik uit het oog te verliezen.

Wanneer de band ideeën heeft, maar andere bevriende muzikanten beter geplaatst zijn, vragen ze hun compagnons om even in te springen. Willie Adler (Lamb Of God) voorziet ‘CHILDREN OF SORROW’ van een massieve gitaarrif. Godflesh biedt dan weer vocaal tegengewicht tijdens ‘SICKO’. Of je voor de plaat valt, hangt af van de liefde die je al dan niet voelt voor de combinatie muzikaal grimmig en vocaal louterend. Er valt namelijk niet te ontkomen aan de onmiskenbare identiteit van HEALTH.

De teugels worden ten alle tijde strak in handen gehouden, waardoor uit de bocht vliegen geen optie is. Op plaat klinkt de EBM in ‘HATEFULL’ aanstekelijk. Live hebben we al ervaren hoe een explosief het nummer kan zijn. Het duo ‘ASHAMED’ en ‘(OF BEING BORN) (nummers die in elkaar versmelten) is pure pop waarbij furieuze elektro en prikkelende soundscapes extra diepgang toevoegen. De dansbare metal tijdens ‘DSM-V’ is dankzij de zware gitaren en dromerige synths wat ons betreft één van de hoogtepunten.

‘Rat wars’ kan wedijveren met hun succesvolle ‘Death magic’-album. HEALTH tilt zichzelf naar een hoger niveau door hun meedogenloze sound en zweverige zang te vermengen met oprechte emoties en een melodieuze opbouw. Na dit album zijn we overtuigd dat HEALTH op de meest uiteenlopende festivals zieltjes kan winnen. Dus Graspop, Tomorrowland, Rock Herk, Sinner’s Day, Sonic City, The Qontinent of elk lokaal goa/trance feest: u weet wie te boeken voor uw volgende aangelegenheid.