Kadebostany – Pop Collection: vrolijk rappende republiek

door Bram Pollers

President Kadebostan, tevens bandleider, moet bij het oprichten van zijn republiek gedacht hebben aan Nietzsche, want naast een land heeft hij er ook nog een band van gemaakt. Gelukkig is het in Kadebostany altijd peis en vree, want de Zwitserse groep trekt Europa rond in de hoop nog meer sympathisanten te vinden.

‘Walking With a Ghost’, de single en tevens opener van ‘Pop Collection’, had zich al stevig in onze oren genesteld. Van een subtiel pianodeuntje met de breekbare stem van Amina in één vlotte beweging overgaan naar trompetgeschal, tromgeroffel en een stevige rap, je moet er maar op komen. Op het volgende hoogtepunt, ‘Castle in the Snow’, vervult een gitaar een belangrijke, ritmische rol naast de over de gehele plaat aanwezige blazerssectie. Het trio hierna stelt teleur. ‘Jolan’ lijkt in den beginne nog een pluspunt te worden, maar mondt uiteindelijk uit in een saai, langdradig nummer. Van ‘Bugs & Flowers’ krijgen we het evenmin warm en ‘Hey’ plaatsen we onder de noemer flauw. Genoeg negativiteit gespuid, want het aanstekelijke ‘Teddy Bear’ en vooral ‘K-Airline’ brengen weer wat schwung. Op die laatste neemt zangeres Amina ons mee op een tripje naar Kadebostany en, toegegeven, we waren bijna kwaad dat geen enkele luchtvaartmaatschappij ons daarheen kon vliegen. In ‘Goodbye’, een goede titel voor een afsluiter, staat de mooie, fragiele stem nog eens in de spotlights; wij knikten met veel graagte goedkeurend.

‘Pop Collection’ heeft zijn naam niet gestolen. Hetgeen Kadebostan en de zijnen produceren is iets wat zeker moderne pop kan genoemd worden. Absolute top is de plaat niet, daarvoor ontstijgen te weinig nummers het label goed, wel een leuke kennismaking met een vrolijke rappende republiek.

Kadebostany heeft voorlopig geen optredens meer gepland in België en Nederland.

Website Kadebostany