Kindness – World, You Need A Change Of Mind: mysterieus en sexy

door Tiffany Devos

Wanneer je Kindness opzet, beeld je jezelf het best in op een zwoele zomeravond, cruisend door de weidse boulevards langs Miami Beach, met aan weerskanten voorbijflitsende palmbomen wuivend in het schemerduister. Het zou zo een openingsscène van een film uit de jaren ’80 kunnen zijn of een gepaste soundtrack bij een vintage reclamecampagne. Je hoort het al, dit is vooral een sfeerplaat die deze stemming te danken heeft aan de 80’s popsaxofonen die je via openingsnummer ‘SEOD’ het universum van Adam Bainbridge, fotograaf slash producer, binnenleiden.

Kindness, het alter ego van Mr. Bainbridge, gaat vervolgens verder met ‘Swingin’ Party’, een zompige cover van The Replacements en zijn – geslaagde – versie van het ‘EastEnders’-liedje, een ballad waar de soul en clichés van af druipen en Anita Dobson de vocals voor een groot deel overneemt, voor hij aan zijn eigen werk doortimmert. ‘Oei’, zou je dan wel eens kunnen denken. ‘Gee Wiz’ brengt wat funky djingel djangel, maar lijkt vooral wat instrumentaal aan te modderen. Gelukkig brengt ‘Gee Up’, het kortste en snelste nummer begeleid door eenvoudige teksten (Get Up, Get Down), daar vlug verandering in. Direct daarna volgt het catchy staccato pianogedreven ‘House’, mogelijk het beste nummer op de plaat.

Bainbridge lijkt on a roll, want wat volgt is ‘That’s Alright’, een sexy 80’s uptempo song waarin de vrouwelijke vocalen je al ‘If You Want It, Come And Get It’ zingend verleiden. ‘Cyan’ en ‘Bombastic’ kabbelen rustig verder op loungy synthesizerklanken en samples. Dus voor je het weet ben je al aanbeland bij het laatste funky nummer ‘Doigsong’ en vind je dat een beetje jammer.

Kindness surft voort op de Chillwave-golf van de voorbije twee jaar, en doet dat disco-getint, vet gebast, dromerig en vooral mysterieus en sexy. Je wordt af en toe gevuld door een soort lege tristesse, die toch die onweerstaanbare aantrekkingsfactor herbergt. Soms hoor je misschien meer atmosfeer dan songs, maar hou je niet eens op tijd en stond van een plaat die het zeldzame filmgevoel oproept?

Kindness website