‘Manic’ toont een veelzijdige en kwetsbare Halsey

door Karel Nijs

Ashley Frangipane, de Amerikaanse zangeres die bij het grote publiek beter bekend is als Halsey, heeft niet stilgezeten. De zangeres werkte al samen met ex-vriendjes G-Eazy en Yungblud, maar ook de Zuid-Koreaanse groep BTS en The Chainsmokers. Na twee jaar vol verschillende singles en samenwerkingen heeft ze nu een nieuwe volwaardige plaat ‘Manic’.

Woede en angst staan op dit album centraal – Halsey is bipolair en dat voel je op ‘Manic’ meer dan ooit. In de zestien nummers deelt ze haar emoties op een mooie maar soms ook chaotische manier. De elektronische muziek heeft ze gecombineerd met akoestische instrumenten, waardoor echter de teksten meer tot hun recht komen. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen te vinden, zoals ‘Finally / beautiful stranger’: een prachtig akoestisch nummer dat het talent en de kwetsbaarheid van de zangeres toont.

Teleurstellend maar niet verbazingwekkend ontbreekt de krachtige single ‘Nightmare’ die Halsey begin vorig jaar heeft uitgebracht. Het punk/rock-nummer kwam als een verrassing en liet een heel andere kant van Frangipane zien. De bijhorende video toont een razende Halsey waarin ze onder meer pleit om te vechten voor vrouwenrechten. Het ontbreken van ‘Nightmare’ op het album voelt toch aan als een gemiste kans aangezien ‘Manic’ in het verlengde van dit nummer ligt, hoewel het album een iets gevoeligere kant van de zangeres laat zien.

Halsey experimenteert op de plaat met verschillende genres – we horen hiphop en electro, maar ook rock en zelfs country. In ‘you should be sad’ voel je de country-invloeden vanaf de eerste noot – deze heeft ze ook duidelijk laten terugkomen in de video voor het nummer. De features op ‘Manic’ zijn heel divers, gaande van singer-songwriter Alanis Morissette tot Suga van de Koreaanse jongensgroep BTS, die een stukje in zijn eigen taal rapt, maar zijn eigenlijk ook volstrekt onnodig – de zangeres is interessant en veelzijdig genoeg om een album te vullen zonder gastbijdragen.

Dat ‘Manic’ uiteindelijk toch als een geheel klinkt, mag een wonder heten. Het talent van Halsey als zangeres en de manier waarop ze haar emoties omzet in muziek redden als het ware het album.