Okieson – The moment you’re airborne (after driving off a cliff): vakmanschap in grillige pracht

door Gert Thijs

Vanuit zijn Galloway Recording Studio in Nijmegen timmert Sebastiaan van Bijlevelt al een tijdje met een wisselende schare muzikanten aan een avontuurlijk muzikaal universum. In 2009 maakte hij onder de naam Okieson in zijn thuisland al een stevige indruk met het debuut ‘A cupboard full of things’. Onder dat gesternte deelde hij daarna het podium met groepen als Bon Iver en Iron & Wine, voorwaar adelbrieven waarop je kan verder bouwen. Bijlevelt koos echter niet voor snelbouw of prefab, maar nam zijn tijd om een nieuwe lading songs op de wereld los te laten. Dat juiste tijdstip blijkt nu aangebroken met ‘The moment you’re airborne (after driving of a cliff)’, een spannende plaat vol weerbarstige liedjes.

De titel roept automatisch het beeld op van een auto waarvan je weet dat die te pletter gaat storten nadat hij uit de bocht vliegt. De crash zelf is niet interessant, maar wel de fractie van een seconde net ervoor, het beklemmende van het moment waarop je in de lucht hangt en weet dat de impact onafwendbaar is. Dit gevoel van onbehagen en onthechting weet Okieson binnen te smokkelen in negen krasse nummers.

Na een korte, krakende aanzet, ontspint zich onmiddellijk de vaandeldrager van het album. ‘Board of oak’ is de betere americana met een rammelende piano waarboven de karakteristieke stem van Bijlevelt meandert. Die grilligheid waar de heren Zappa of Beefheart eerder al een patent op hadden, mag een prominente rol spelen op ‘The moment you’re airborne’ zonder dat de essentie uit het oog verloren wordt. Tijdens de zompige deltablues van ‘You’re better off’ worden die nukkige gitaren gebruikt om op voodoo-achtige wijze een dreigende vloek uit te spreken wanneer “I’m gonna kill your dad” weerklinkt. Ook in de opbouw wordt die kronkelende lijn doorgetrokken wanneer het nerveuze ‘Fuck that shit’ overgaat in het poëtische ‘Girl like you’. Als orgelpunt wordt de wispelturigheid nog eens volop uitgespeeld in het over acht minuten uitgesponnen ‘We the people’.

Dat timmeren uit de eerste alinea mag je bijna letterlijk nemen. Als een bekwame vakman heeft van Bijlevelt geschaafd en gevijld om in een bijna capricieuze overvloed van geluidjes net die juiste details tevoorschijn te toveren die zijn songs hoogst boeiend maken. Soms balanceert ‘The moment you’re airborne (after driving of a cliff)’ op het randje van overdaad. Gelukkig is Okieson niet vergeten dat de song nog altijd het belangrijkste is om tot een mooie plaat te komen, en zo staan er meer dan genoeg op.

Okieson website