Olivia Rodrigo’s ‘Sour’ is zoveel meer dan een break-up-album

door Karel Nijs

Olivia Rodrigo, geboren in 2003, begon haar carrière bij Disney in 2010. In 2019 werd ze gecast in High School Musical: The Musical: The Series. Daarna kwam er de single ‘Drivers license’, waarvan Rodrigo afgelopen zomer fragmenten op Instagram plaatste en in januari uitbracht. Om te zeggen dat de prestaties niet slecht waren voor een debuutsingle, is een groot understatement. ‘Déja vu’ was een bijna even briljante follow-up. Nu komt de echte test: laten zien wat ze nog meer in haar mars heeft op een langspeler. Veel blijkbaar.

Haar debuutalbum ‘Sour’ lijkt een kanshebber te zijn voor het beste popalbum van het jaar. Er zijn bijna tot geen fillers op ‘Sour’. Elk nummer vertegenwoordigt een andere kant van Rodrigo. Het omvat elke invloed die haar muziek heeft gevormd terwijl het telkens weer vernieuwend klinkt. Van Rodrigo’s vele invloeden is ze het duidelijkst gestileerd naar Taylor Swift, wiens werk ze vaak prijst. De zangeres benadrukt wel dat ze niet alléén bekend wil staan ​​als iemand die over een gebroken hart schrijft. Het album gaat over Rodrigo die volwassen wordt en leert genezen na haar eerste grote breuk.

‘Sour’ opent met ‘Brutal’, een nummer dat je niet meteen zou verwachten van de meest spraakmakende nieuwe popster van het moment. Dat is nu precies wat het zo opwindend maakt. “I’m so sick of 17 / Where’s my fucking teenage dream?” snauwt ze over de ruwe gitaren – slechts één van de vele Instagramcaption-waardige oneliners op deze plaat.

Op het folky ‘enough for u’, beschrijft ze hoe ze zichzelf aanpaste om een ​​ex-partner aan te trekken: “I wore make-up when we dated ’cause I thought you’d like me more/ If I looked like the other prom queens that I know you loved before.” ‘Jealousy, Jealousy’ is dan weer het meest in lijn met de huidige generatie popsterren, beïnvloed door zowel Del Rey als Eilish. Hoewel al haar muzikale referenties meteen in het oog springen, is Rodrigo’s individualiteit is nog steeds heel herkenbaar.

Van alle nummers op Sour is ‘hope ur ok’ het meest verbonden met haar Disney-afkomst. Rodrigo zingt rechtstreeks voor een slachtoffer van kindermishandeling. Het nummer gaat over/is voor een vreemd meisje dat door haar familie is afgewezen – en voor outcasts in het algemeen. De boodschap van liefde en acceptatie doet denken aan de empowerment-anthems die zijn uitgebracht door een vorige generatie Disney-sterren.

Na een eerste single als ‘Drivers license’ is het moeilijk om een album te maken dat van begin tot eind aanslaat. Voor het grootste deel is Rodrigo geslaagd in haar opzet en deelde ze een meesterwerk met ons dat zelfverzekerd, cool en opwindend authentiek is.