Ondine – Washes Over: Plaat met potentieel

Ondine is een groep uit de Denderstreek die reeds sinds 2008 bestaat. In 2010 bracht de band een eerste EP ‘Cloud’ uit en sinds kort hebben ze ook een tweede album klaar, ‘Washes Over’. De stijl van Ondine is moeilijk in één woord te vatten maar de termen baggy, shoegaze, noisepop met af en toe een psychedelische touch komen aardig in de buurt.

De nieuwe creatie bestaat uit acht aardige songs waarvan er enkele uitspringen. ‘Smoke’ is er zo een. Het bevat enkele heerlijke instrumentale intermezzo’s waarbij het frisse, propere en verfijnde geluid van een synthesizer hand in hand gaat met een noisy en scheurend gitaarspel. Dit zorgt ervoor dat het lied heel aantrekkelijk en aangenaam blijft voor de luisteraar. ‘Washes Over’ is eveneens een pareltje. Het begint met een synthesizermelodietje waarna alle andere instrumenten één voor één invallen. ‘Washes Over’ is redelijk baggy en roept een heel relaxed en laid back gevoel op. Enig minpunt: de veel te lange en saaie outro die meer dan een minuut duurt. Een derde nummer dat eruit springt is ‘Trees’, dat net zoals een aantal andere songs op de plaat begint met een ijzersterke intro. De strijkers, drums, akoestische gitaar, het klopt allemaal als een bus. Ook hier zijn de sterke instrumentale stukken op een vlotte en aangename manier ingewerkt en met elkaar verweven.

Ondine heeft een album uitgebracht met heerlijke achtergrondmuziek die ook overeind blijft bij het aandachtig luisteren ervan. De meeste nummers zijn minstens één of meer luisterbeurten waard. Hopelijk is deze plaat, in tegenstelling tot de vorige, geen wassen neus en horen we binnenkort wat meer van Ondine.

Ondine heeft voorlopig geen optredens gepland.

Facebook Ondine