Run River North – Run River North: te oprecht om een aftreksel te zijn

door Anthony Brynaert

De weergoden zijn België dezer dagen niet al te goed gezind. Veel zon kregen we niet te zien, alleen gietende regen en wegblazende wind. Dit is alleszins geen weer om buiten te komen. Voor muziekliefhebbers is dat niet eens zo slecht, het is namelijk het ideale moment om rustig nieuw materiaal op te zoeken, en dan wel liefst datgene dat wat zonlicht in huis kan brengen. Stop dan maar met zoeken, want we hebben met Run River North de ideale warmte – en lichtbrenger gevonden.

Het zijn vooral bands als Of Monsters and Men en Mumford & Sons die ervoor zorgden dat de rijk georkestreerde vrolijke folk die ook ons zeskoppige collectief brengt tot de mainstream popmuziek is gaan behoren. Daar het bij hen nog een behoorlijk “nieuw” genre was voor de alledaagse luisteraar is het dat nu helemaal niet meer. Na het succes van bovenstaande groepen schieten ze tegenwoordig als paddenstoelen uit de lucht. Het objectief bestaat er dan uiteraard in je te onderscheiden van de rest en door te breken naar het grote publiek. Want laten we eerlijk zijn, we worden vandaag al genoeg overstelpt met goedkope aftreksels.

We willen dan ook niet beweren dat Run River North een nieuwe dimensie aan het genre geeft. Vaak krijg je wel het gevoel het elders al eens gehoord te hebben. De klassieke ingrediënten die het nieuwe populaire genre zo geliefd maakten zijn hier duidelijk weer aanwezig. Vlot meezingbare refreinen, samenzang, de afwisseling tussen luidkeels en ingetogen, deze elementen duiken meermaals op. Toch weten de folkrockers zich gemakkelijk te onderscheiden van de groepen die als enige doel hebben mee te surfen op het succes van andere bands. Daarvoor is de muziek van Run River North te oprecht en ook gewoon te goed. Dat is ook meteen de grootste troef van ons sextet: niets wereldschokkends, maar gewoon sterke, goed in het gehoor liggende melodieën en klanken. We zien dit gezelschap dus duidelijk wel doorbreken, want ook het stemgeluid van zanger Alex Hwang krijg je er na een eerste luisterbeurt al niet meer uit.

‘Run River North’ is de ideale soundtrack voor op de zomerfestivals om gezellig wakker te worden en om van je ochtendhumeur af te geraken. En kijk, tijdens dit schrijven komt de zon zowaar al even piepen.

Run River North heeft binnenkort geen optredens gepland in België of Nederland.

Website Run River North