Scouting For Girls – Everybody Wants To Be On TV: instant meezingers zonder weerhaken

door Laura Van Eeckhout

In het boekje dat bij de nieuwe cd van Scouting For Girls hoort valt er heel wat informatie terug te vinden die eigenlijk even gemakkelijk af te leiden valt uit de songs waarmee dat album gevuld is. Zo laat het drietal zich in zijn dankwoordje ontvallen op zoek te zijn naar de perfecte popsong en maken ze enkele pagina’s verder tijdens een ‘interview with the band’ nog eens hun voorliefde voor popmuziek duidelijk door als favoriete bands onder meer The Beatles, Beach Boys, Michael Jackson, Weezer en zowaar Phil Collins te quoten (bassist Greg Churchouse houdt het iets steviger met onder meer Jimi Hendrix en Led Zeppelin). Het zelfgetitelde debuut dat de Londenaars drie jaar geleden uitbrachten leverde hen een onvoorstelbaar succes in het popvriendelijke thuisland op. Met ‘Everybody Wants To Be On TV’ willen Scouting For Girls echter iedereen doen zwichten.

En ja, hier zitten we nu. Probeer maar eens een diepgaande recensie over dit album te schrijven. Zowat ieder nummer op de cd wordt met dezelfde ingrediënten in elkaar gestampt tot een muzikale veruitwendiging van het woord ‘catchy’. Een melodie blijft na de eerste drie noten al hangen, schattige liedjesteksten worden nooit al te diepgaand en wat melige strijkers fleuren het geheel op.

Single ‘This Is A Love Song’ hoeven we niet meer voor te stellen, wat ons de gelegenheid geeft om de aandacht te vestigen op een paar van de vele andere instant meezingers die ‘Everybody Wants To Be On TV’ telt. Het bouncy ‘On The Radio’, het dweperige ‘Blue As Your Eyes’ en het iets fellere ‘1+1’ lijken ons alvast geschikte kandidaten om de hitparades te bestormen. Of wat gedacht van ‘Famous’, de ‘Video Killed The Radio Star’ voor de eenentwintigste eeuw?

Daarnaast vinden we met ‘Take A Chance’ en ‘Silly Song’ ook twee voorspelbare, maar toch ontroerende ballads terug op de nieuwe Scouting For Girls. We zijn evenwel meer verlekkerd op ‘Goodtime Girl’ en het The Jam-achtige ‘Posh Girls’ (‘Going Underground’, anyone?), de enige nummers waarin de groep een zekere weerhaak heeft weten te verwerken en die gelukkig veel goedmaken nadat we eerder het vreselijke ‘Little Miss Naughty’ (die teksten! die elektronisch vervormde stemmetjes!) hebben moeten doorstaan.

In principe heeft ‘Everybody Wants To Be On TV’ alles wat een popliefhebber maar wensen kan. En toch zit het naar ons fingerspitzengefühl niet helemaal lekker. Terwijl Scouting For Girls op zijn debuut de songs nog met een – haast onmerkbaar, maar toch – randje verpakte, is de nieuwe plaat zo glad als een met extra zonnecrème ingesmeerde aal, waardoor ‘Everybody Wants To Be On TV’ af en toe een beetje ontzield overkomt. Al doet dat wanneer het puntje bij paaltje komt maar weinig af aan de onfeilbare hitformule waar de groep blijkbaar een waterdicht patent op heeft.

Scouting For Girls website

Album verdeeld door Sony Music