Skint & Demoralised – This Sporting Life: voor de gemiddelde britpopliefhebber

Skint & Demoralised is de band rond Matt Abbott, een performance poet en stand-up comedian uit Yorkshire, England. Na een tumultueuze start – een gelekte debuutplaat en een split – bracht de herboren groep ‘This Sporting Life’ uit, een album dat uit iedere porie good ol’ England uitademt. En goed nieuws voor de gemiddelde britpopliefhebber: je gaat smullen.

Of we volledig gewonnen zijn voor deze lads laten we nog even in het midden. Abbott eist namelijk nadrukkelijk de aandacht op, met zijn teksten over het dagelijkse leven down in Albion. En die teksten zijn allesbehalve hoogstaande literatuur: “All we wanna do is get high” (‘43 Degrees’), “And if you wanna shout then shout, like you’ve never done before” (‘All The Rest Is Propaganda’) en ga zo maar door.

Het goede nieuws is dat die teksten wonderwel passen bij de muziek: denk aan een minder hippe versie van The Streets maar wel met diezelfde typische feel. De Britse working class, met hun zorgen en geneugten, wordt bezongen in al haar glorie. Abbott baseerde alle nummers dan ook op de kitchen-sink drama’s uit de Britse cinema van zo’n halve eeuw geleden.

En de muziek zelf? Wel, ‘Maria, Full Of Grace’ moet niet onderdoen voor het beste van Pete Doherty, ‘Did It All Go To Plan?’ is een volbloed tegelplakker en ‘All The Rest Is Propaganda’ en ‘Voluntary Confinement’ lonken nadrukkelijk naar The Smiths – dat Johnny Marr gitaartje! Maar vooral ‘Fireworks’ bezorgt ons keer op keer kippenvel: de intro en dat geweldige refrein haken zich al na één luisterbeurt stevig vast in het brein.

Alleen voor de vooruitgeschoven single ‘The Lonely Hearts of England’ en ‘Hogmanay Heroes’ passen wij beleefd. Hier zet Matt Abbott zijn Shane McGowan-pet op en waant hij zich eventjes de Engelse versie van de The Pogues-frontman annex zuipschuit. Eventjes moeten we zelfs denken aan The Levellers.

Skint & Demoralised heeft een fijn maar geen perfect popplaatje afgeleverd. Maar als Abbott en de zijnen op dit elan doorgaan, dan hebben we van deze band op zijn minst nog één britpopklassieker te goed.

Skint & Demoralised website

Album verdeeld door N.E.W.S