Sunday Bell Ringers – SBR: Stevig, Briljant, Robuust

Dat Belgen goede muziek kunnen maken is al langer geweten en wordt nogmaals bevestigd door ‘SBR’, de nieuwste van Sunday Bell Ringers. De groep rond Joeri Cnapelinckx, bekend van onder andere Tommigun en De Anale Fase, is een andere weg ingeslagen en ze bezorgt ons een uiterst interessant album dat verschilt van hun vorige werk. Het is allemaal wat vuiler, ruiger, elektronischer, maar blijft toch heel herkenbaar, heel Sunday Bell Ringers-achtig.

De eerste vier nummers op de plaat, ‘Pageturner’, ‘May’, ‘April’ en ‘Change Color’, sluiten perfect bij elkaar aan. De opener geeft een goed idee van wat je het komende halfuur kunt verwachten. Duistere synths, stevige drums en flink wat distortion maken alles (net niet) dansbaar, maar dat is verre van iets slechts. Elke song is ingenieus opgebouwd en blijft zelfs na verschillende luisterbeurten bijzonder boeiend. De bende begrijpt hoe goede muziek gemaakt wordt: sterke intro’s met af en toe een kalmer momentje om dan weer op te trekken naar een hoogtepunt en vervolgens af te sluiten met een solide outro.

Het instrumentale en veel rustigere ‘Intro’ is slechts een dikke minuut lang. Het vormt een mooie verbinding tussen het chaotische ‘Electro Joe’ en het melodieuzere ‘Wild Cats’. De Sunday Bell Ringers ontkoppelen als het ware, schakelen een versnelling lager en laten op die manier de auto even uitpuffen. ‘Twin Peaks’ begint met heel bevreemdende klanken die verschillende keren terugkomen en een meerwaarde zijn voor het liedje. ‘SBR’ wordt daarna afgesloten met het prachtige, doch ingetogen ‘Horse Song’. Misschien is dit wel iets te vredig in vergelijking met wat er op de rest van de plaat staat. Anderzijds laat het de luisteraar op adem komen nadat die een half uur flink wat geweld doorstaan heeft.

Sunday Bell Ringers hebben een puike prestatie geleverd, één die zeker niet onopgemerkt voorbij zou mogen gaan. Het resultaat is een degelijke plaat die tegelijk heel volwassen en heel speels is.

Sunday Bell Ringers live zien kan binnenkort in Antwerpen (We Are Open, 21.02, info & tickets) en Turnhout (De Warande, 05.04, info & tickets). Klik hier om het optreden te checken dat ze op 18 januari in de AB hebben gegeven.

Sunday Bell Ringers Facebook

Verdeeld door Konkurrent