The Glimmers – Whomp That Sucker!: Op safe gespeeld

The Glimmers zijn al actief sinds 1987. In die tijdsspanne heeft Het DJ-duo uit Gent geen reusachtige doorbraken gekend, maar ze boeken wel vooruitgang. Tegenwoordig gaan ze wat meer de internationale tour op. Zo hebben ze recentelijk ‘Fabric live 31’ gemixt voor de legendarische Londense club The Fabric, zodat hun naambekendheid ook in Groot-Brittannië toeneemt. Nog een indrukwekkende mijlpaal in hun carrière was toen ze in 1999 mee Eskimo Recordings hebben opgericht, een record label waarop onder andere het album van Aeroplane werd uitgebracht. Zelf releaseten ze ook nog verschillende projecten en mix albums op dat label.

Voor hun nieuwste creatie ‘Whomp That Sucker!’ hebben The Glimmers echter beroep gedaan op het Duitse Gomma Records. Ze beschrijven het album zelf als pure disco beats met analoge synths, bleeps, bass en FX. Daar voegen ze nog aan toe dat je hem zeer luid dient op te zetten om de beste resultaten te bekomen. Wij gaan volledig akkoord met die kritiek dat het resultaat degelijk is maar verre van vernieuwend. Beeld je een typische hedendaagse dance plaat voor, en je weet ongeveer wat je mag verwachten. Dat is ons inziens de voornaamste reden dat het zo traag gaat bij The Glimmers: ze doen het wel goed, maar spelen teveel op safe.

Dit keer hebben The Glimmers geen muzikanten gebruikt. Er werd niets live opgenomen, ze hebben alles zelf gedaan. Misschien komt het doordat ze beiden afkomstig zijn uit Gent, maar we kunnen niet verhelpen vaak een Soulwax vibe op te vangen tijdens het luisteren. Opener ‘U Rocked My World’ is een kruising tussen Soulwax en de meer exotische beats van Sven Van Hees. Ook de meest dansbare schijf van het album ‘Awake’ lijkt net ontsnapt uit ‘Soulwax Nite Versions’.

Vermeldenswaardig pareltje is ten slotte ‘Nehru Park’ dat er toch wel in slaagt om je in hogere sferen te doen belanden. Afrikaans getinte backing vocals, akoestische gitaartokkels en stevige beats worden fraai in elkaar geschoven.

‘Whomp That Sucker!’ is het prototype van een dance plaat waarin je al goed moet zoeken om iets te vinden dat je nog niet hebt gehoord. Het is de baby van 2 many dj’s en Sven Van Hees gecombineerd met de beat van ‘Funky Town’ op de achtergrond en ondergedompeld in een stevige laag electro. Op zich niet slecht, maar niet sterk genoeg om de concurrentie van de huidige dj-scene te trotseren.