The National Jazz Trio Of Scotland – Standards Vol. II: te traag voor een wereld in beweging

door Jens Van Lathem

The National Jazz Trio of Scotland moet ongeveer de meest misleidende bandnaam zijn die de groep kon bedenken. Wie Schotse interpretaties van ‘Autumn Leaves’ of ’Round Midnight’ wil horen komt bedrogen uit, daarbovenop vormen de muzikanten geen trio en het lijkt ons sterk dat ze ooit verkozen werden tot muzikale ambassadeurs van hun land. De band draait rond pianist en componist Bill Wells, een man wiens baard lang genoeg is om aan den lijve ondervonden te hebben dat na regen zonneschijn komt. Op zijn palmares staan samenwerkingen met andere Schotse artiesten als Isobel Campbell en Aidan Moffat van Arab Strap.

Voor deze plaat werkte Wells samen met Lorna Gilfedder, Aby Vulliamy en Kate Sugden. Op kousenvoeten zingen deze drie straatkatten de plaat in als waren ze een tere Feist. De kinderlijke pianostukjes van Wells verdragen inderdaad niet veel meer dan voorzichtige zang en wat percussie. Die ritmes zorgen soms voor een knipoog naar Hauschka zoals op ‘Chance’ en ‘Now To Be’, ‘Winter Breaks And Back To Spring’ voert je met blaasbalgen dan weer mee naar het atelier van een Schotse smid. De meeste nummers bestaan echter enkel uit zang en piano, perfect voor een wandeling in de natuur ware het niet dat het geringste geluid de muziek overstemt. Vogels die een beltoon nabootsen of het ruisen van de bladeren stampen met zware voeten op ‘Hillwalk’ of ‘Snowed In’.

De groep weet pas een vuist te maken als de drie vrouwen in een samenzang of canon verzeild geraken. ‘Mary Of Argyle’ en ‘My Tiny Butterfly’ (een cover van Moondog) zijn opnieuw vederlichte songs, maar ze worden niet zomaar uit onze oren weggeblazen door de zachtste bries. Dat laatste lied lijkt trouwens wat van de leugenachtige bandnaam goed te maken, het klinkt namelijk als een akoestische demo van jazzrockers Steely Dan.

Vergelijk ‘Standards Vol. II’ met het laten trekken van je wijsheidstanden. Je bent in de hemels troebele staat van narcose, een paar gram bittere wijsheid lichter en je koestert de hoop daardoor naïef als een pasgeboren kind te zullen ontwaken. Dat blijkt lelijk tegen te vallen, zonder waarschuwing wordt de wereld plotsklaps weer even hardvochtig. Misschien doet het na deze plaat zelfs nog wat meer pijn.

The National Jazz Trio of Scotland heeft geen concerten in de buurt gepland.

The National Jazz Trio of Scotland Facebook

Album verdeeld door Konkurrent