The Pack A.D. – Unpersons: geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken

‘Unpersons’ is het vierde album van The Pack A.D., een duo van punkrockgodinnen uit Vancouver, Canada. Deze punkversie van Blood Red Shoes bestaat uit Becky Black (gitaar en zang) en Maya Miller (drum) die bewijzen dat twee rockchicks ruim voldoende zijn om een volwaardig album te verwezenlijken.

Dat sommige bands te kenmerken zijn aan hun typische, intrigerende gitaargeluid of dat geweldige gebrul van de frontman geldt niet voor The Pack A.D., zo’n eigen typerende sound hebben ze niet. Maar het leuke hieraan is dat je de plaat in alle mogelijke richtingen kan gaan beluisteren. Alle nummers verschillen ongelofelijk veel van de anderen en zijn stuk voor stuk fantastisch uniek. Je favoriete song kiezen vergt dan ook verdomd veel luisterplezier.

De producer, Jim Diamond, heeft ook de eerste twee albums van The White Stripes geproducet. Beide dames hebben dan ook een – bijna – even hoog rockgehalte als Jack White, bijna. Nummers als ‘Ride’ en ‘Hear Me Out’ zijn hier verantwoordelijk voor, met een mengeling van blues, punk en rock. Doe daar bovenop Becky’s aangenaam schreeuwende stem en pats, je hebt twee geweldige afsluiters van een geweldig rockend album.

Nog een topper is ‘Pieces’, een van de iets rustigere liedjes. Met een refrein dat enkel bestaat uit ‘hold everything to pieces’ is dit een fantastische meezinger. Geen fameuze solo of ingewikkeld gitaarwerk, wel een in- en outro die blijven hangen. Het bewijs dat simpel en eenvoudig minstens even goed is. ‘Positronic’ is het meest geëxperimenteerde nummer. Er is een beetje noise aan toegevoegd, maar voor de rest is dit toch iets minder in vergelijking met de andere songs, hoewel dit lied wel gewaagd is voor Becky’s stem. Nog zo’n nummer waarin de zang tot zijn recht komt is ‘8’. Met zijn volle 1:47 minuten en inleidende ‘I don’t give a fuck’ is ‘8’ kort maar krachtig. Joan Jetts ‘Bad Reputation’ van dit tijdperk, heerlijk.

Tot slot zijn ‘Lights’ en ‘Haunt You’ zeker nog het vermelden waard. Vooral de intro’s van beide nummers zijn om de vingers van af te likken. Dat ‘Unpersons’ best wel lekker is, moet je vooral zelf oordelen. Een ding is zeker, dit zijn geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken.

The Pack A.D. live zien kan binnenkort in Roubaix (La Condition Publique, 26.04, info & tickets)

The Pack A.D. website

Album verdeeld door PIAS