U-Boat – U-Boat: Jong Belgisch rocktalent

U-Boat is een band zoals zo velen: jong en timmerend aan de weg naar boven. Na eerdere optredens op Marktrock en de Gentse Feesten is hun eerste release eindelijk klaar. De behoorlijk lang uitgevallen EP tikt af op ruim 35 minuten. We hebben volwaardige albums de revue zien passeren die het compacter deden. Maar de vier jonge wolven uit het Leuvense benutten elke seconde om in slechts vijf songs hun kunnen te etaleren.

Aftrappen doen ze met ‘The Visitor Has Not Come’. Dit nummer laat horen hoe Joy Division kon klinken als ze een Duitse band waren geweest en in plaats van Manchester Berlijn als uitvalsbasis hadden. Iets meer synths dus, die af en toe zelfs doen denken aan Ariel Pink met zijn psychedelische pop. Wanneer het lied ontploft, valt vooral de rol van drummer Egon Loosveldt op, die het ritme goed strak houdt terwijl de gitaar alle kanten op scheurt. Dit, samen met de zware stem van Wouter Lismont, is de blauwdruk voor de muziek van U-Boat: strakke drums en scheurende (bas)gitaren.

U-Boat maakt wel geen tweemaal hetzelfde nummer. Tussen de vijf songs slagen ze er in om zelfs meerdere malen van stijl te wisselen. ‘Himmelrot’ is een instrumentaal, onheilspellend monster dat neigt naar postrock en de intro van ‘UFO Blue’ zou niet misstaan op een album van Tool. Het lied zelf blijft ook in die sfeer baden. Luister naar die solo’s. Alleen had de zanger zijn keel misschien wat meer mogen opzetten en iets meer schreeuwen in plaats van gewoon zingen.

Als laatste komt nog ‘Quarter To Nine’ voorbij, dat zowaar in de verte de geest van The Doors met zich meedraagt en een goeie afsluiter is van een sterke EP. Het enige echte minpunt dat toch steeds terugkeert is dat de teksten net iets te weinig om het lijf hebben om echt te beklijven. De muziek doet dat wel, maar je kan je niet van de indruk ontdoen dat betere teksten dit EP’tje naar een hoger niveau zouden getild hebben.

Radiovriendelijk zijn ze niet, een kickass jonge rockband des te meer, met een EP’tje om te ontdekken. Niet alleen voor de muziek, die erg volwassen en doordacht klinkt voor hun leeftijd, maar ook omwille van het artwork. Waar je vaak ziet bij beginnende acts dat dat een beetje stiefmoederlijk behandeld wordt, heeft U-Boat gezien dat het oog ook wat wil. Als de groep zich verder blijft ontwikkelen, en er uit hun pallet van stijlen eentje kiest en verder uitdiept, zullen ze menig rockliefhebber en concertzaal omver blazen. Op de valreep is dit toch nog een van de Belgische ontdekkingen van het jaar.

De EP is te koop via e-mail en voor en na optredens. Check de website van U-Boat voor verdere details.