Various Artists – Kitsuné America 2: geen cohesie

door Thomas Konings

Kitsuné is altijd al een beetje een trendsetter geweest. Was het niet met muziek, dan wel met hippe kledingscollecties. De artiesten die vroeger getekend waren op het gerenommeerde Franse label, wisten altijd op een (soms bizarre) manier gitaar- en dansmuziek te verenigen. Bekende namen als Bloc Party, Two Door Cinema Club en Hot Chip releaseden nog materiaal via Kitsuné. Toch stellen we vast dat het de laatste jaren allemaal wat minder is.

Een ander speerpunt van het label zijn de befaamde compilatiecd’s, waarvan ‘America 2’ de laatste nieuwe in de rij is. Op zo’n albums is de cohesie meestal zoek, en dat geldt voor deze uitgave schijnbaar nog meer dan voor de gemiddelde verzamelaar. Het stuitert een beetje alle kanten uit, van pop tot hip-hop tot elektronica, maar toch met een zekere aanstekelijkheid als gemene deler.

Van dergelijke platen mag je wel verwachten dat men een beetje moeite heeft gedaan om onbekende pareltjes te selecteren. Niets is minder waar: bijna de helft van de artiesten passeerde al wel eens door de hoofdtelefoon van onderstaande. Meestal is dat ook wel met een goede reden. Zo kunnen bijvoorbeeld ‘So High’ van Ghost Loft en ‘Wings’ van Haerts niet op genoeg verzamelalbums staan. Ook het mooie koppeltje, bestaande uit het uitdagende ‘Say That’ van Toro Y Moi en het druggy ‘Marijuana’ van Chrome Sparks, klinkt als toekomstmuziek in onze oren.

Iets voor halverwege loopt het echter fout; via een matig popnummer en iets met reggae en synths, belandt de plaat in een meer elektronische stroom. Drie opeenvolgende flauwe liedjes, die respectievelijk Classixx, Goose en Disclosure ongetwijfeld beter zouden doen, vragen om geskipt te worden. Daarna volgt er nog wel een aardig pianorockliedje van Papa, het project rond de ex-drummer van Girls, een leuke bluessong van Caves en een sensuele samenwerking van Jhameel, Dwntwn en Giraffage, maar echt hoge toppen worden niet meer gescheerd.

En zo is er dus ook geen cohesie in het kwaliteitsniveau. Naar onze bescheiden mening kan je beter de leukere songs apart aanschaffen, in plaats van ineens de hele verzamelaar kopen.

Website Kitsuné

Album verdeeld door Rough Trade