Young Thug – Barter 6: autotune en controverse

door Daan Leber

Young Thug moet na Kanye West zowat de meest controversiële persoon binnen de hiphopwereld zijn. Een deel van zijn haters pikken zijn veelvuldig gebruik van autotune niet, anderen kunnen het dan weer niet hebben dat Thugger vakkundig gendergrenzen overschrijdt met zijn gewaagde kledingkeuzes. En dan is er nog de beef met Lil Wayne. Die startte wanneer Young Thug zijn nieuwste project eerst de titel ‘Carter VI’ gaf (en later veranderde naar ‘Barter 6’ onder druk van een rechtszaak aangezien het grootste deel van de platen van Wayne de naam ‘Tha Carter’ dragen), waarna Lil Wayne vervolgens zijn fans opriep om niet te luisteren naar artiesten die naakt op hun albumhoes staan. Dit wordt dan nogmaals verweven met de ruzie tussen Lil Wayne en diens label Cash Money Records en CEO Birdman.

Al vanaf de opener blijkt dat die laatste de kant van Young Thug heeft gekozen. Birdman verschijnt tweemaal als gast op ‘Barter 6’. Begeleid door kale beats schallen de eerste noten binnen, waarin de autotune prominent, maar niet irritant aanwezig is. Die audio-techniek tilt het refrein van ‘With that’ zelfs naar grotere hoogten. Het slim gebruik ervan blijkt een constante te zijn op het album, slechts op enkele gelegenheden gaat Thugger uit de bocht. Op ‘Dome’ slaat een eerste maal een gevoel van gewenning in. Waar de voorgaande nummers uitblinken in variëteit zonder de kenmerkende rapstijl te verliezen, voelt de tweede helft van de plaat steeds meer en meer een doorslagje van zichzelf. Dit houdt pas op bij ‘Od’, waar Young Thug etaleert dat hij meer flows beheerst dat die ietwat zagerige stem die men gewoon is van hem. De tempoversnelling leidt ertoe dat er weer wat adem in het album wordt geblazen. De overtreffende trap hiervan wordt tentoongesteld bij afsluiter ‘Just might be’.

De teksten stellen op zich niet zo heel veel voor, maar Young Thug beseft als geen ander dat hij kritische maatschappijanalyses aan collega’s zoals Run The Jewels en Kendrick Lamar moet/kan overlaten. Net hierdoor komen de op eerste zicht nietszeggende raps beter tot hun recht.

Op zijn laatste mixtape (‘Barter 6’ telt officieel niet als debuutalbum) bewijst Thugger dat hij een blijver is, ondanks alle kritiek. Helaas zakt het middenstuk in, toch laat de man vooral op het begin en het einde van het werk veelbelovende dingen horen. Nu maar hopen dat zijn debuut effectief de naam ‘Carter VI’ krijgt.

Young Thug Twitter