Dit waren de beste sets van Horst

door Yannick Verhasselt

Al bekomen van Horst? De sets op Moon Ra van op de voet gevolgd via de livestreams van The Lot Radio dan wel via Kiosk Radio? Of toch vanuit de luie zetel van op een afstandje hier en daar wat glimpen opgevangen van het festival? We waren er dit jaar opnieuw terug bij en blikken in dit artikel terug op de allerbeste sets van het afgelopen weekend. Check hier trouwens de verslagen van het hele festival. Beelden gefotografeerd door Illias Teirlinck.

 

Aurora Halal & DJ Nobu

Op de eerste avond van Horst werd er in The Swirl afgesloten met een keilende techno-set die je hoofd deed tollen. Aansprakelijk gesteld voor dit gebeuren? Aurora Halal en DJ Nobu. De twee vonden elkaar perfect in een buitengewone back to back-set die weinig franjes om handen had voortbouwend op de fundamenten die eerder op de dag al werden gelegd door onder meer Kr!z en Emily Jeanne.

 

Horst Festival door Illias Teirlinck

 

BAE BAE

De Amerikaanse dj toonde in Vesshcell waarom ze absoluut een plek op deze affiche verdiende. BAE BAE’s set straalde anderhalf uur lang stupid fun uit. De tracks werden naadloos in elkaar over gedraaid en de hiphop dan wel r&b-tracks werden op de juist moment gespeeld – hier en daar voorzien van een likje juke, footwork of ratelende Jersey club.

 

Dangermami

Tussen twee klinkende namen door mocht Dangermami haar ding doen. De in Berlijn wonende dj is bij het brede publiek niet meteen de grootste naam. Muzikaal vormde ze echter de perfecte overgang tussen de overweldigende drum ‘n bass en jungle-set van Octo Octa en de UK dubstep van Skream & Benga. Zo bracht ze heel erg knap haar eigen touch in de met bass beladen avond. Via hard drum, uk bass en een verloren gelopen trap-nummer, sloot ze haar onmetelijke set af met wat broeierige dubstep. Op het radiokanaal Refugee Worldwide draait ze geregeld plaatjes onder ‘Dangerzone‘, de moeite om haar mixes eens te beluisteren, vinden we.

 

Etienne 4U

De set van de Fransman was er eentje waar je gewoon bij moest zijn geweest deze editie. Eén van dé sleutelmoment van deze editie van Horst werd, wederom, in Vesshcell gedraaid. De put brengt al enkele edities de beste, meest gevarieerde sets voor de dag – en dat was bij Etienne 4U’s trance extravaganza niet anders. Zo draaide hij onder meer Madonna’s ‘Like a prayer’, Lasgo’s ‘Something’, The Vengaboys’ ‘We like to party’ en Céline Dions ‘My heart will go on’ in z’n set – al dan niet omkapseld in een guitige trance remix en dit afgewisseld met hier en daar een goeie streep tek of hard dance.

 

Octo Octa (drum ‘n bass vinyl set)

Unmatched, dat was Octo Octa aan de Ring. De Amerikaanse draaide ditmaal eens geen psychedelische house dan wel disco, nee. Voor Horst haalde ze het beste uit haar platenkast naar boven en legde ze het publiek het vuur aan de schenen met een explosieve set aan gemiddeld 160 à 180 beats per minuut. Als er vuurwerk uit de strobes konden geschoten worden, dan had het bij deze set het beste gepast. Ze zwierde bijzonder fraai bangers van onder meer old school-producers als Ed Rush, Total Science, Bad Company of de in hieronder getoonde Instagram-post J Majik.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Horst (@horstartsandmusic)

 

 

Skream & Benga

Hoewel het festival niet bepaald prat gaat op het concept dj-festival-headliners, waren Skream & Benga de facto toch wel een beetje de kers op de taart van deze editie. De Ring oogde weinig zo afgeladen vol als bij hen – hoewel iemand als Nene H ook heel wat volk naar het plein lokte. Druiperige acid dubstep weergalmde doorheen het industriële plein en het publiek danste, moshte en feestte er op los. Via classics van Skream zélf, Rusko en andere Britse producers zwierde Skream hier en daar ook een vettige, eerder Amerikaans klinkende brostep doorheen de mix.

Skream & Benga – Horst Festival door Illias Teirlinck

 

Two Shell

Lichtjes geënerveerd wanneer Two Shell de Vesshcell betreden en een zwoele, iets te voortkabbelende glitchy ambient techno track in de mix gooien. Het publiek was namelijk volledig klaargestoomd door O’simmie en verwachtte… vuur. Desalniettemin kwam er na wat schattig knip -en plakwerk met gechopte vocals over Latijnse ambient toch schot in de zaak. Gaandeweg de mix leek het duo de temperatuur weer de hoogte in te jagen door te teren op de energie van de festivalgangers waarbij ze via stomende uk garage en club-edits als die van Charli XCX’ ‘After the afterparty‘ en Yayoyanoh’s ‘Alone‘ bij opzwepende scouse house landden.