Header image

Plonsjes: deze 11 nummers hebben wij op repeat staan

door Michelle Geerardyn

Er komt gigantisch veel muziek uit waarmee je gemakkelijk het wereldrecord gezamenlijk schouders ophalen zou mee kunnen verbreken. Hier brengen we de muziek samen die allerlei enthousiastere reacties teweegbracht. Deze week bezorgen Mattias, Michelle en Yannick je hun favoriete nieuwe nummers. Onderaan vind je een playlist met alle plonsjes van dit jaar in.

Princess Nokia, Tony Seltzer & A Lau – Cynthia

Niet dat we in de 90’s al ernstige muziekcritici waren maar de theme song van de animatieserie ‘Rugrats’ was niet bepaald legendarisch. Moest je het nu zonder context horen, blijf je waarschijnlijk hoogstens achter met het vervelende gevoel dat je het absoluut herkent maar niet meteen kan plaatsen. Bij een hypothetisch vervolg aan de serie zal de ode van Princess Nokia en producers Tony Seltzer en A Lau door de explicit content hoogstwaarschijnlijk niet als nieuwe intro gebruikt worden. Maar de blijdschap om de hoge productiviteit van Princess Nokia dit jaar blijft groeien. (Michelle)

Earl Sweatshirt – Ghost (Ft. Navy Blue) 

Op de pas uitgebrachte deluxe-editie van ‘Feet of clay’, lijkt Sweatshirt nog enkele noemenswaardige samenwerkingen voor ons achter de hand te hebben gehouden. Onterecht want zowel het nummer met Maxo als deze met Navy Blue zijn schilderachtige pareltjes vol sample-gespeel en leuke hooks. (Yannick)

Fuzz – Returning

Ty Segall haalt Fuzz na vijf jaar weer van stal, en dan weet je dat je no-nonsense hardrock kunt verwachten. De comebacksingle heet uiteraard ‘Returning’ en blaast de seventies eigenhandig nieuw leven in vanachter een mondmasker. (Mattias)

Biig Piig – Don’t turn around

Wie houdt van de bescheiden dansbaarheid die Biig Piig steeds meer in haar werk steekt én een zwak heeft voor samples, heeft aan ‘Don’t turn around’ mogelijks een favoriet zomernummer van 2020. Claudia Barry’s ‘Love for the sake of love’ – ook gebruikt in Montell Jordans ‘Get it on tonite’ – schemert heerlijk herkenbaar door. (Michelle)

The Avalanches – Wherever you go (ft. Jamie xx, Neneh Cherry & Clypso)

Geruchten van een nieuw album van The Avalanches worden gesterkt door de twee singles die ze uitbrachten. De kunst om de juiste mensen samen te brengen is ze nog niet ontglipt (denk aan de inmenging van Blood Orange in ‘We will always love you’). De immer innemende Neneh Cherry verleent haar stembanden pas prominent aan het einde van het nummer maar maakt wel meteen een perfecte synthese van de hele sfeer. Jamie xx zit aan de knoppen in dit geduldig opgebouwde stukje danshemel. Je raadt het goed, niet door een massa omringd kunnen dansen hierop is moderne marteling. (Michelle)

Taylor Swift – exile (Ft. Bon Iver)

Het lijkt al eeuwen geleden dat Vernon autotune- en falsettovrij van zich liet horen en dat doet hier deugd. Swift is bovendien de perfecte folie op dit nummer waarbij op het einde alles heerlijk samenkomt. (Yannick)

070 Shake – Guilty conscience (Tame Impala remix)

Het autotune-paradijs van 070 Shake blijkt er eentje waar onze favoriete Kevin prima in gedijt. (Michelle)

Kamaal Williams – Save me

Op het nieuwe ‘Wu hen’ staan geen overbodige vullers en favorieten kiezen is moeilijk. Maar deze is toch wel bijzonder aanstekelijk. (Michelle)

Drew McDowall – Algama V (Ft. Kali Malone) 

Naar eigen zeggen wordt het nieuwe album van het oud Coil-lid zijn minst industriële. Dat blijkt ook het geval te zijn op deze eerste single voor de plaat. In samenwerking met Malone die naarmate het nummer vordert haar orgel steeds meer kan laten horen, gaat McDowall voor een angstaanjagend stuk met drones en flarden idm die al dan niet vertraagd dan wel herhaald worden. (Yannick)

Space Captain – Birthday cards

Iedereen die rustinducerende dingen maakt met voortreffelijke baslijnen krijgt plonsliefde. (Michelle)

Murlo – Primal 

De mengelmoes aan stijlen en genres die in dit nummer worden verwerkt is treffend terwijl de boodschap en video over het nummer zo doodeenvoudig lijkt te zijn. De verhemelende stemmen en overdonderende percussie die als geheel zo euforisch opbouwen naar een ziedende apotheose zijn weerzinwekkend. (Yannick)