Release Radar 18/09: naar deze albums kan je voortaan luisteren

door Martijn Bas

Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de interessantste albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.

A.G. Cook – Apple
Men zou zich beginnen afvragen hoeveel uren er in een dag van A. G. Cook zitten. Na vorige maand nog een monsterdebuut van maar liefst 49 tracks uit te brengen, komt de popvernieuwer alweer met een nieuw album aandraven. Met slechts tien nummers is de tracklist ditmaal weliswaar beknopter, maar we zijn er zeker van dat zowel de popliefhebber als de experimentele criticus in ons opnieuw zullen genieten. (Tobias)

Cults – Host
De vierde langspeler van Cults wordt gekenmerkt door twee grote veranderingen : zangeres Madeline Follin schreef voor het eerst mee aan een aantal tracks, en er werden voornamelijk live instrumenten gebruikt tijdens de opnames van de plaat. Stellen dat deze kenteringen een frisse wind doorheen de indiepop van Cults doen waaien, zou een understatement zijn. (Martijn)

Deradoorian – Find the sun
Na een aantal platen volledig in haar eentje gemaakt te hebben, kwam Angel Deradoorians nieuwste plaat toch op een andere manier tot stand. Voorafgaand aan de opnames ervan, hield ze improvisatie sessies met een aantal muzikanten in New York en het is die vrije, experimentele sfeer die het ex-Dirty Projectors-bandlid ook graag wilde overbrengen op haar tweede langspeler. Zelf haalt ze Can (en meer bepaald Damo Suzuki) aan als invloed op ‘Find the sun’, wat ons alleen maar nieuwsgieriger maakt. (Martijn)

Fenne Lily – Breach
De nog maar 23-jarige Fenne Lily uit Engeland lijkt een rijzende ster aan het muziekfirmament. Met haar tweede plaat ‘Breach’ schept de artieste een bloedeerlijke, beeldschone en stilistisch consistente plaat over zichzelf en de wereld rondom haar. Daar heeft ze soms enkel een gitaar voor nodig, maar ook met een uitgebreider instrumentarium schittert ze even fel. (Jonas VDA) Lees hier de uitgebreide recensie.

Fulco – Faam ep
Na naam en faam verworven te hebben bij Beraadgeslagen, STADT en De Beren Gieren liet FULCO een eerste blik in zijn muzikaal brein toe met het titelloze debuutalbum uit 2019. De ep ‘Faam’ bouwt verder op hetzelfde absurdistische elan met onder andere een cover van de Nederlandse cabaretier Bram Vermeulen en een song over de ironie van beroemd zijn. (Guillaume)

Gus Dapperton – Orca

Gus Dappertan heeft een oog voor nieuwe mediafenomenen en een oor voor catchy indiepop. Op zijn tweede album in evenveel jaar tijd laat hij zich van z’n meest oprechte kant horen, helemaal op maat van radio- én Tiktok-hypes. (Mattias)

Hoffman – EP1
Maurice Luijten is de naam van de 19-jarige jongeman die schuilgaat onder de ‘Hoffman’-noemer. Na het winnen van de Antwerpse muziekwedstrijd Sound Track bracht hij al enkele singles uit, maar nu heeft hij ook een volwaardige debuut-ep klaar. Laat je verrassen door de eigenzinnige, elektronische sounds die Hoffman ter hore brengt gedurende de 7 tracks op ‘EP1’. (Martijn)

Kingdom – Neurofire
Fade To Minds headhoncho Kingdom staat de laatste paar jaar garant voor futuristisch r&b-projecten die kriebels in de dansbenen durven te veroorzaken. Waar het bij eerder werk nog een beetje zoeken was naar een evenwicht tussen de Night Slugs clubinvloeden en zangeres van het kaliber SZA, lijkt hij de balans te hebben gevonden op ‘Neurofire’ als we single ‘No more Same’ als leidraad mogen nemen. (Anton)

Morisse Monty – Dance again
Producer Jussi De Nys werkte als producer/mixer in de Antwerpse Nice Recordings-studio in Antwerpen de afgelopen jaren samen met verschillende Belgische en internationale artiesten. Vandaag komt hij voor het eerst met eigen muziek naar buiten onder zijn alias Morisse Monty. Verwacht je op ep ‘Dance again’ aan indiepop met invloeden uit psychedelica, hiphop en soul. (Mattias)

Nordmann – In velvet
Een zwoele saxofoon die ondersteund wordt door onweerstaanbare grooves? Ja hoor, Nordmann is terug. ‘In velvet’ is de derde plaat van deze ex-Humo’s rockrally finalisten en hun eerste op het ‘Unday’-label. (Martijn)

Osees – Protean threat
Je mag Thee Oh Sees / Oh Sees – Osees gerust een vaste waarde noemen in onze release radar. Minstens een keer per jaar komt de Amerikaanse garagerockband wel met iets nieuws op de proppen. Bijgevolg weten we dus ook niet precies hoeveel albums ze intussen hebben uitgebracht, maar het zijn er sowieso meer dan 20. ‘Protean threat’ biedt al lang niets nieuws meer onder de zon, al gaan de fans er wellicht van smullen. (Martijn)

Steve Arrington – Down to the lowest terms: The soul sessions
‘Down on the lowest’ terms markeert de terugkeer van funklegende Steve Arrington. Elf jaar zit er tussen deze release en de vorige en naar eigen zeggen was het album al enkele decennia in de maak. Arrington wist de plaat uiteindelijk te realiseren met behulp van producers als Knxwledge, Brian Ellis en Shibo. (Martijn)

Vatican Shadow – Persian pillars of the gasoline era
Voor het donkerdere, elektronische werk moet je deze week bij Vatican Shadow aankloppen, een van de vele aliassen van Dominick Fernow waarmee hij sfeervolle, beat-georiënteerde muziek creëert die zowel industrial als ambient samenbrengt. Voor fans van Andy Stott. (Martijn)

Yellow Days – A Day in a yellow beat
De jonge Britse twintiger George Van Den Broeck, beter gekend als Yellow Days, brengt vandaag zijn tweede langspeler, ‘A day in a yellow beat’, uit. Het album, dat maar liefst 23 nummers bevat, werd door Van Den Broeck beschreven als ‘‘upbeat existential millenial music’’ en bevat net als zijn debuut weer enkele interessante samenwerkingen. Vooruitgeschoven single ‘The curse’, roept bijvoorbeeld de hulp in van collega indieheld Mac Demarco, maar daarnaast zijn er ook opvallende bijdrages van de Amerikaanse Shirley Jones, die in de jaren ’80 deel uitmaakte van het r&b trio The Jones Girls. (Tadhg)