Singlereview: FKA twigs – Glass & patron

door Thomas Konings

FKA twigs haar debuutalbum ‘LP1’ is nog maar goed en wel bezonken, of de artieste plant alweer een nieuwe release. Veel is er nog niet over ‘EP3’ bekend, maar een eerste single, die mee geschreven en geproducet werd door Boots, werd al wel gelost. Je kan ‘Glass & patron’ hieronder checken, vijf van onze schrijvers geven in deze singlereview hun mening over het nummer.

Matthias Desmet: Ik ken weinig gevallen waar het zo moeilijk is om de muziek los te denken van de videoclip, als in deze nieuwe van FKA twigs. We wisten al dat ze de excentriekste en meest vooruitstrevende van de klas was, maar twigs lijkt dit in deze nieuwe video net iets te veel te willen onderstrepen. FKA’s pijnlijke bevalling van een gespierde danser met vlechtjes, als een foetus wentelend in veelkleurige doeken, is me toch net iets te vergezocht. Het resultaat is met andere woorden lichtjes over the top. Ook de muziek mist het evenwicht van de songs van ‘LP1’. Het groteske loert om de hoek. De vreemde versnellingen zijn opvallend, maar hopelijk is de afslag richting Chipmunks hiermee niet genomen. Desalniettemin bevestigt twigs nogmaals, alsof dat nog nodig was, dat ze zowat het spannendste is wat “popmuziek” op dit moment te bieden heeft. Als een recitativo accompagnato ontvouwt ‘Glass & patron’ zich, een intrigerende vertelling, een gothic novel anno 2050. – 3,5/5

Alexander Spriet: Weinig artiesten weten je zintuigen zo te prikkelen als Tahliah Barnett. Het nagelnieuwe ‘Glass & patron’ lijkt zelfs één van de meest intrigerende en intense stukjes muziek die we al hoorden van FKA twigs, om nog maar te zwijgen over de bijhorende video. Vijf minuten lang houdt ze je op het puntje van je stoel, volledig overgeleverd aan haar macht. Hulde ook dat de Britse het aandurft om zo’n moeilijk te doorgronden nummer uit te brengen net na het grote succes van haar debuutlangspeler. Het doet vermoeden dat artistieke integriteit voor haar altijd belangrijker zal blijven dan commercieel scoren. – 4,5/5

Rana Cools: Voor ik op de play-knop van FKA twigs’ nieuwe nummer drukte, zat ik met mijn vingers gekruist, hopend dat de zangeres nog steeds een even grote indruk op me kon nalaten als ze deed met ‘EP1’, ‘EP2’ en ‘LP1’. Tijdens het beluisteren van de eerste seconden werd het dan ook meteen duidelijk: dit is Tahliah Barnett zoals ik ze graag hoor. ‘Glass & patron’ begint met dreigende en sinistere tonen, die sterk afsteken tegen de engelenstem van de zangeres. Ongeveer in het midden – net wanneer je denkt de juiste beat te hebben gevonden om je lichaam op verder te bewegen – wordt de snelheid opgedreven en ben je de draad weer kwijt. Het nummer ligt in de lijn van wat de Britse eerder deed, al is ‘Glass & patron’ toch net iets anders dan pakweg ‘Two weeks’: vooral in het begin klinken er hysterisch elektronische geluiden die niet eerder te horen waren in haar vorig werk. In combinatie met de bijhorende videoclip is dit in elk geval het vreemdste dat ik de afgelopen week zag en hoorde. 4,5/5

Thomas Konings: De evolutie die FKA twigs doorgemaakt heeft, is opmerkelijk. Zo schuchter de artieste ten tijde van haar eerste ep’s leek, zo sterk staat haar persoonlijkheid nu bij het lossen van ‘Glass & patron’. Barnett ontpopt zich in het eerste voorsmaakje van ‘EP3’ – en niet in het minst in de veelzeggende, zelf-geregisseerde videoclip ervan – verder tot Queen T, een symbool, voorbeeld en godin voor freaks, vrije geesten en ander liefdevol gespuis dat zich niet kan conformeren met de hedendaagse idealen. De Britse begeeft zich met haar nieuwe single wel heel nadrukkelijk aan de linkerflank van het r&b-genre. Vooral de gelijkenissen met Beyoncé’s ‘Haunted’ vallen zowel in de bijhorende beelden als in de klankenpaletten op. Producer Boots schetst hier eenzelfde maar gedurfdere duistere sfeer met bijna-industriële, zwart-witte stroomstoten die de setting voor een gemiddelde True Blood-scene evoceren. Het verschil is dat Mrs. Carter deze licht-experimentele aanpak hanteert om de troon voor meest toonaangevende popster te beveiligen, terwijl twigs met vernieuwingsdrang en zelfzekerheid een nieuwe troon bouwt voor de underground en de onderwereld.  – 4,2/5

Adriaan Fillet: Gisteren bezorgde YouTube ons een heleboel nieuwe muziek, vergezeld van clips en soms zelfs behind the scene-beelden. Tussen het lijstje betrokken artiesten staan namen als Shamir, Action Bronson, Ed Sheeran en ook FKA twigs. Voor ‘Glass & patron’ werd de zangeres een handje geholpen door niemand minder dan Beyoncé-producer Boots – een even groot mysterie als twigs zelf. Het zou heel goed kunnen dat die samenwerking er voor zorgde dat het geluid van ‘Glass & patron’ een tikkeltje anders is dan dat van de vorige twee ep’s en de lp. Niet alleen de stem primeert maar ook de electronica komt deze keer erg sterk naar voor. We horen een heleboel noise-effecten, dan weer een stilte, vervolgens twigs’ zingende, fluisterende of schreeuwende stem. Toch lijken deze effectjes af en toe wat overbodig en mag het terug wat minimaler. Deze geluiden sluiten wel mooi aan bij een videoclip die even hectisch is. Eerst zien we beelden uit een bos, dan bevalt de zangeres van gekleurd stof en bevinden we ons later op een catwalk in dat zelfde bos. De clip is iets minder dan die van ’Two weeks’ of ‘Water me’ bijvoorbeeld, maar al bij al mag ze er nog steeds zijn. Dit voorsmaakje bevalt me zeker, maar blaast niet omver. – 3/5