Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Onder Verse Vangst serveren we wekelijks een handvol nieuwe Belgische nummers die je misschien over het hoofd zag, maar het beluisteren meer dan waard zijn. Support your local scene!

Met ‘Brick smoke basement’ schuifelde Steiger vorig jaar al een eind weg van de eigenzinnige jazzsound die het als pianotrio op twee eerdere albums aftastte en oprekte richting minimalisme en soundscapes – een pad dat die ep alvast plaveide voor wat de Gentse band op derde worp ‘The new lady llama’ verder wil exploreren. Zo ontspint nieuwe single ‘Lambda’ zich vol kleurrijke abstractie, waarin ijle synths, uitgepuurde ritmes en aanverwante atmosferiek die amper tweeënhalve minuut makkelijk drie keer zo lang laten lijken.

Dat ook anno 2021 garagerock nergens zo sappig klinkt als in de Kempen, lieten The Yummy Mouths zopas nogmaals vol verve blijken. Single ‘White noise’ gaat de debuut-ep van het trio vooraf – dit voorjaar te verschijnen op het steeds vinger-aan-de-gitaarpols label FONS Records – en mag zich meteen parkeren bovenaan uw – weliswaar nog prille – nummerlijst van 2021. Vol catchy kronkelingen sleurt een robuuste riff je precies dáár waar Parquet Courts met al hun moeilijkdoenerij nooit durfde komen, continu aangewakkerd door een energiek enthousiasme dat z’n gelijke niet kent.

Zo’n anderhalf jaar nadat Woolvs een derde ep de wereld instuurde – via je favoriete kanaal, uiteraard! – komen de Brusselaars binnenkort met een debuutplaat. Willem Malfliet dook het voorbije jaar met een resem frisse ideeën de studio in, met in z’n zog nog steeds de jazz (& much beyond) cats die onder meer ook schntzl en Bombataz bevolken: Casper Van De Velde, Ruben De Maesschalck, Soet Kempeneer en Vitja Pauwels. ‘Earth’ laat als eerste single hun rafelige indiepop van weleer (even?) voor wat die is, en zoekt het in sferen die aanschurken tegen – zowaar – dub. Woolvs is echter niets van z’n interessante tegendraadsheid verloren, blijkens die hoekige riedels, bizarre synthklanken en Willems wijds meanderende vocalen. Fun fact: de song ontstond oorspronkelijk uit een geïmproviseerde jam, waardoor de groep ‘m ook in één collectieve take opnam.

Géén idee wat een Shlundee is, maar dj/producer Indy Erens koos alvast wel een passende absurde lettercombinatie uit voor de al even eclectische electromix die hij onder z’n moniker aflevert. Zn gloednieuwe ep ‘Wait, what?’ etaleert zo nerveuze housebeats, verknipte vocale samples, machinale melodietjes en méér aan zweterig dansvloermateriaal. ‘Allgoodindahood’ legt prompt nog een laagje dromerige acid over dat alles heen, wat die afsluitende track tot persoonlijke favoriet van dit plaatje kroont.

Multi-instrumentalist Sander Mangelschots – in een niet zo ver verleden nog gitarist bij de ter ziele gegane rockband Mountains To Move – debuteerde onlangs als Lake Suburbia. ‘Leap’ onthult als eerste single de elektronische sferen waarin de Gentenaar zoal rondwaart: klanken uit ambient en downtempo laten zich vergezellen door een bedachtzame beat, pulserende melodieën en een handvol melancholische pianotoetsen, in al z’n gelaagdheid toch steevast verrassend intiem.