De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!
De samenwerking tussen Roméo Elvis en Le Motel (foto) moet zowat het fijnste exportproduct zijn dat we de voorbije jaren uit Brussel afgeleverd zagen. Het duo siert sinds enkele weken de affiche van Rock Werchter en verlengt z’n schier eindeloze ‘Morale 2’-tour met een resem Franse shows, maar daar stopt het niet. Onlangs dropten de rapper en producer namelijk ‘Morale2luxe’ – pun intended –, waarop het al imposante album van vorig jaar werd aangelengd met zomaar even tien fonkelnieuwe tracks. Zelfde recept: intelligente rhymes, knisperende beats, en een immer standhoudend geheel aan zwoele doch pittige vibes.
Blackwave. is nog zo’n urban tweetal dat overal plafonds aan diggelen slaat. De sold outs stapelen zich op, een spot op Werchter werd vorige week afgevinkt, en voor de première van hun nieuwste single mochten Jay en Will op de koop toe op de Amerikaanse Noisey rekenen. ‘Swangin’ combineert het beste aan beider heren hun vocals, met daarbij heel wat soulvolle samples en een net niet elektronisch hiphop-drumlijntje. Kwalitatief, het dekt intussen verre van de lading bij blackwave..
Ambient-indietrio Yellowstraps kwam al met enkele boeiende releases op de proppen. Twee jaar terug was er nog nog die collab met Le Motel, waaruit plaat ‘Mellow’ ontsproot – je kan al raden waarom die naam niet gestolen was. Binnenkort levert de Brusselse groep met ‘Blame’ een nieuwe ep af, en daarvan is ‘Night’s up’ een eerste visitekaartje. Wollige synths omarmen de stemmen van frontman Yvan Murenzide en de Australische gastzangeres St. South, terwijl letterlijk elke porie van de track geïnjecteerd werd met groovy soul. Electronica klonk nog nooit zo zacht.
Condor Gruppe is een band uit Antwerpen die de beste spaghettiwestern probleemloos naar louter auditieve sferen transcribeert. Psychedelica, kraut, surfrock en originele jazz-elementjes wisselen elkaar in meer of mindere mate af, tot een nummer als ‘The wanderer’ ontstaat. Dat gaat hun nieuwe album ‘Interplanetery travels’ vooraf, en daarop mikt de band blijkbaar nog uitdrukkelijker op woestijnen en verdorde cactussen. Een dampende trompet, dromerige solootjes, genuanceerde percusseie: Ennio Morricone staat ongetwijfeld ergens in de coulissen mee te knikken.
Begin deze week hadden we nog de première van single ‘Fifteen years’ nog op onze kanalen, en ondertussen kwam Beech ook met hun hele bijbehorende ep naar buiten. De happy slackrock van het Aalsterse drietal ploft zich neer op het kruispunt waar Kurt Vile, Real Estate en dichter bij huis ook The Tubs en The Future Dead elkaar raken. ‘Teabag’ barst dus van de zonnige liedjes, waaronder dit ‘Overlooked’, ofwel: hoe nonchalance hand in hand kan gaan met intelligente melodieën.