Header image

Plonsjes: deze 13 nummers hebben wij op repeat staan

door Ewout Pollaris

Er komt gigantisch veel muziek uit waarmee je gemakkelijk het wereldrecord gezamenlijk schouders ophalen zou mee kunnen verbreken. Hier brengen we de muziek samen die allerlei enthousiastere reacties teweegbracht. Deze week bezorgen Daan, Tobias, Jonas en Ewout je hun favoriete nieuwe nummers. Onderaan vind je een playlist met alle plonsjes van dit jaar in.

Alice Gas – Another day
Alice Gas bevindt zich op het snijpunt van happy hardcore en hyperpop, met stampers die doorgaans gekleurd worden door poppy autotunezanglijnen. Op haar nieuwe album ‘Hardcore heaven’ gooit ze het echter over een andere boeg en zingt ze zelf geen woord. De euforische energie van haar muziek is gelukkig intact gebleven, wat het duidelijkst merkbaar is op ‘Another day’. Liefhebbers van de, ahem, betere elektronische muziek zullen ongetwijfeld de sample herkennen die elf jaar gelden al door Skrillex gebruikt werd. (Tobias)

Obongjayar – Message in a hammer

Afgelopen zomer kregen we van de Nigeriaanse rapper al een ep’tje voorgeschoteld. De man werkte er samen met Sarz en bracht een heerlijke mix van afrobeats, neo-soul en alt-r&b op het voorplan. Op deze nieuwe single doet de rapper het solo. Aanstekelijk is het evenzeer. (Yannick)

Sematary – Redwoods (feat. Hackle)

‘Redwoods’ opent met een sample uit ‘Depresso’, een instrumentaal nummer van The Smashing Pumpkins. Voor doorwinterde Sematary-fans klinkt dat ongetwijfeld herkenbaar, want zijn uiterst catchy ‘Bunny suit’ opende op dezelfde manier. De riff wordt hier echter op een heel andere manier gebruikt, en wordt al snel naar de tering geholpen om een zeer vieze fusie van trap en witch house op te bouwen. Ronduit belachelijk dat het zo lang geduurd heeft voor iemand die genrecombinatie naar zulke hoogtes bracht, maar we zijn blij dat Sematary het eindelijk doet. (Tobias)

Jlin – Embryo

Jlin weet met ‘Embryo’ vier minuten van extreme footwork te serveren. De syncopes, synths en onverstaanbare vocals die voortdurend in het rond worden geslingerd slagen erin het nummer van begin tot einde spannend te houden. (Ewout)

U.S. Girls – Good kind high

Glenn Could was een Canadese pianist en componist die naam en faam maakte met zijn vele vertolkingen van Bach. Voor een volledige introductie van de man zijn kunde kan ik je met veel plezier doorverwijzen richting Wikipedia en YouTube. Nu, bijna 50 jaar de man zijn dood, komt er een compilatie uit van allemaal samenwerkingen. Producer Billy Wild neemt er in die compilatie stukken uit Could’s repertoire en laat enkele artiesten er de vrije loop mee. Een voorproefje daarvan krijgen we van Meg Remy die enkele zwaarmoedige beats gooit over het pianospel van Could. (Yannick)

Blawan – Under belly

Waar Blawan normaal garant staat voor stevige machinetechno, pakt hij het anders aan op ‘Under belly’. Zijn kenmerkende ruwe klankenpalet blijft hier wel overeind, maar het meest opvallend aan ‘Under belly’ is de atypische lage BPM. Meer van dat “niet-dansvloerdansvloermateriaal” komt eraan op 12 november. (Daan)

Rhyw – Bee stings

Hoewel ik niet vies ben van een goeie 4/4-beat, zijn het toch meer abstracte ritmes die mijn hartje sneller doen slaan. Op zijn aankomende ep ‘The devil’s in the dlzlzlz’ is het net dat wat Rhyw serveert. ‘Bee stings’ probeert je om de paar tellen in verwarring te brengen, maar de hoekige beats zorgen ervoor dat je snel weer kan overgeven aan de muziek. (Daan)

The Pop Group – 3:38 (Dennis Bovell dub version)

Er is nooit genoeg reverb, zeker niet in combinatie met postpunk. (Daan)

Parquet Courts – Homo Sapien

Een brok pure gitaarenergie, maar wat had je anders verwacht van de indiepunkers van Parquet Courts? (Jonas Vda)

Helado Negro – There must be a song like you

De instrumentatie op deze single is eerder minimalistisch. Wat maakt dat de stem van de Amerikaan nog meer in het middelpunt wordt gezet. De mysterieuze, warme stem van de man werkt aanstekelijk – zeker op zo’n nummers. Afgelopen vrijdag kwam zijn nieuwste langspeler ‘Far in’ uit waar hij verder psychedelische ondertonen in zijn folktronica exploreert. (Yannick)

Sewerslvt – Blissful overdose

Sewerslvt kennen we vooral als atmosferische drum & bass-producer, maar nu zet ze die schemerige vibe om in een ware four-on-the-floor-stamper. Het resultaat is even zweverig als opfokkend. (Tobias)

Jpegmafia – Rebound! (feat. Datpiffmafia)

‘LP!’ van Jpegmafia is een lappendeken van vage, experimentele hiphop dat het best in z’n geheel beleefd wordt. Als we er toch een apart nummer uit moeten kiezen, dan kunnen we ‘Rebound!’ aanbevelen met z’n midi-koperblazers die ons terug katapulteren naar de tijd dat we uren per dag in Runescape vertoefden. (Tobias)

Animal Collective – Prester John

AnCo is terug, deze keer voor echt zo lijkt het met deze nieuwe single. De band lijkt voor het eerst in jàren terug als een volwaardige band te klinken – dat was op ‘Tangerine reef‘ wel anders. De waterige synths en dub-getinte ondertonen versmelten overigens heerlijk samen met de psychedelische pop die we van de groep gewoon zijn. (Yannick)