Flash Fiktion – Flash Fiktion: Wisselvallige zomer

door Thomas Konings

De Londense groep Flash Fiktion heeft het juiste moment uitgekozen om haar eerste album uit te brengen. Een streepje zon past wel bij de muziek, en als dat er nog niet is, dan probeert de groep daar zelf wel voor te zorgen. De plaat, ook ‘Flash Fiktion’ getiteld, is ideaal om te beluisteren vanop een barkruk aan een cocktailbar op een stralend wit strand.

En over cocktails gesproken; de sound van de band is ook een beetje een cocktail. Zo hoor je een streepje electro pop zoals we die pas nog van Citizens! hoorden (geen wonder dat de band Is Tropical terug te vinden is tussen de bedankjes), je hoort glamrockuithalen, en je hoort daar nog een psychedelisch laagje bovenop, denk aan Yeasayer en MGMT.

Soms smaakt die cocktail erg lekker. ‘Me And Mr E’ klinkt zoals elk Flash Fiktion-nummer zou moeten klinken. Het geluid is tropisch en lijkt weggelopen uit een land waar de hemel altijd blauw is. Het nummer is catchy as hell en werkt dan ook aanstekelijk. Ook ‘Capsules In The Sun’ is een dikke hit. De combinatie van de drums en de beats werkt weer en door de vrolijke zang is het een feest in je oren.

Helaas is dat feest niet van lange duur. Flash Fiktion doet wel haar best om vrolijke deuntjes te produceren, maar vaak ontbreekt toch die catchiness die dit soort muziek nodig heeft om te werken. De nummers blijven niet hangen en het is dus echte hap-slik-wegmuziek, die we snel vergeten zullen zijn. Zanger Matt Bishop zijn stem schiet vaak de hoogte in en daar moet je voor zijn. Ondergetekende is daar niet weg van, maar dat is dus helemaal kwestie van smaak.

Op het einde van het album zoekt Flash Fiktion wat meer de psychedelische kant op, en kan de band ons terug meer boeien met songs die ook wat zwaarder wegen. In afsluiter ‘Tomorrow’s People’ zingt Bishop we’d love you to be our friend [..] We need you to join the gang. We zijn nog niet helemaal overtuigd om de gang te joinen, al heeft de groep zeker wel enkele fijne nummers.

Flash Fiktion live zien kan binnenkort in Brussel (Bar Du Matin, 27.09, info & tickets), Breda (Mezz, 28.09, info & tickets) en Amsterdam (Amsterdam Dance Event, 19.10, info & tickets).

Flash Fiktion website

Album verdeeld door N.E.W.S