Sioen – Man mountain: fris en monter

door Beau Janssens

Sioen blijft voor ondergetekende onlosmakelijk verbonden met de eerste ontdekkingen in muziekland. De Afrekening was toen nog heilig en ‘Ready for your love’ was een bescheiden hit. Ergens onderweg scheidden onze paden echter. Frederik Sioen maakte nog meer plaatjes en yours truly zocht andere oorden op. Onze innerlijke twaalfjarige was toch best benieuwd naar wat er in tussentijd was geworden van de sympathieke Gentenaar.

‘Man mountain’ is een echte studioplaat geworden waarop de traditionele nummers op piano achterwege worden gelaten en plaatsmaken voor een nieuw en vrijer geluid. Dat is niet toevallig, want Sioen liet zich ditmaal omringen door een fijne troep muzikanten die hun strepen reeds eerder verdienden bij onder andere Raketkanon, Arsenal en Hydrogen Sea. De band krijgt veel ruimte, hetgeen zich uit in veel speelplezier en fijne arrangementen.

Het zit hem vooral in de details. De liedjes zitten vol subtiele toetsen. Zonder alles dicht te plamuren zorgt dit voor een frisse wind door de op zich al fraaie popsongs. Die behandelen een breed pakket aan onderwerpen, van de raadsels der vrouwen (‘Women’s riddles’) tot politieke zorgen in België (‘Hope for this land’). ‘Lost today’ is het perfecte uithangbord voor deze plaat; een onbezorgd deuntje dat door een simpel pianoriedeltje zich in je oren vastzet en uitblinkt in eenvoud.

Dat Frederik Sioen goede songs aan de lopende band neerpent wisten we natuurlijk al langer. Het jasje dat ze op ‘Man mountain’ aangemeten krijgen is echter verfrissend onconventioneel en toont dat hij nog steeds aangenaam kan verrassen. “I want to be so far from the ordinary”, horen we hem ergens verklaren, in dat opzet is Sioen alleszins geslaagd.

Sioen live zien kan op de cd-voorstelling van ‘Man mountain’ in Gent (Vooruit, 02/04, info & tickets).

website Sioen

Album verdeeld door Pias