Sukilove – Static Moves: ruw en ongepolijst

door Gert Thijs

Sukilove is het collectief rond Pascal Deweze en kompanen. ‘Static Moves’, hun vijfde plaat, verscheen in 2009 en krijgt nu een re-release. Het is de eerste die opgenomen in Deweze’s eigen Jezus Studio. Dat de plaat in de eigen studio werd ingeblikt, heeft er niet toe geleid dat Sukilove eindeloos alle mogelijke truuken heeft uitgeprobeerd omdat ze toch tijd genoeg hadden. Nee, in goed twee weken hebben ze ‘Static Moves’ zo goed als live op band gezet.

Sukilove is een groep die zich niet onder een of ander genrelabel laat vangen. Als je er toch een referentie naar andere groepen wil op plakken dan kan dat gaan van Sonic Youth tot Woven Hand. Zelf willen ze graag dat we hun muziek catalogeren als ‘homo-erotische rock zonder lipstick’. Dat zonder lipstick kunnen we nog snappen want ‘Static Moves’ is een ruw en ongepolijst plaatje geworden vol met intense songs.

Dat Pascal Deweze, in een vorig leven nog mee verantwoordelijk voor enkele vaderlandse popklassiekers bij Metal Molly, het schrijven van goede pop songs niet verleerd is kunnen we horen in de opener ‘New Beginning’ en de single ‘Choose your Gods’. Maar die songs worden nu met donkere tinten en buiten de lijntjes ingekleurd en dat levert intense nummers op. De ene keer zijn die intiem, zoals in ‘Dismissal By Phone’, de andere keer knallen ze recht vooruit, ‘Rebel’ bijvoorbeeld. In ‘Fear’ stuwt een dreigende mantra, ‘We’re all just meat, waiting to die’ het nummer naar een climax om dan terug neer te dalen. ‘Memory As A Skull’ is nog zo’n geweldig krachtige song die drijft op repetitieve drum.

Met ‘Static Moves’ heeft Sukilove een straf plaatje gemaakt, zeker voor wie niet bang is van donkere, ongepolijste muziek. Alhoewel de nummers op het eerste klinken als luisterliedjes komen ze toch het best tot hun recht als je de versterker eens goed open draait om zo volledig onder gedompeld te worden in noise. ‘t Is een cd als goede rode wijn: hoe meer je de songs laat rijpen, zoveel te intenser wordt de ervaring.

Sukilove website

Album verdeeld door Rough Trade