Caitlin Rose – The Stand-In: voorspelbaar

Het debuutalbum van Caitlin Rose, ‘Own Side Now’, werd erg positief ontvangen in pers allerhande. De jongedame van toen is nog steeds maar 25, de wereld ligt met andere woorden aan haar voeten. Nu ja, de countrywereld toch op zijn minst. Met dank aan Johan Heldenberg en zijn Broken Circle Breakdown is het sinds kort ook in de lage landen duidelijk dat daar best leuke dingen tussen zitten. Maar, en daar is meteen de eerste maar, eerst is er nog die altijd moeilijke tweede. Met ‘The Stand-In’ zal Caitlin Rose de poorten naar een breder publiek voorlopig niet openbreken.

Niet dat er grote mankementen zijn aan ‘The Stand-In’. Met haar kristalzuivere stem kan Rose in een groepje namen als Laura Marling of Alela Diane worden bijgezet. Haar nummers zijn op deze plaat echter niet voldoende origineel om boven de middelmaat uit te stijgen die in de country vaak welig tiert. Opener ‘No One To Call’ doet nochtans het beste vermoeden: een potig akkoord wekt meteen de interesse, en de radiovriendelijke melodie doet onmiddellijk dromen van een roadtrip met open dak en de wind in de haren. Ook ‘Only A Clown’ en ‘Silver Sings’ doen het hart wat sneller slaan. Telkens wanneer Rose haar muzikanten wat meer uptempo laat gaan stijgt gelijk het algemeen niveau.

Dat is een beetje paradoxaal, want het is net tijdens die nummers dat de grootste troef wat meer naar de achtergrond verdwijnt: de fenomenale stem van Caitlin zelf. Zo heeft ze bij het rustig kabbelende ‘Golden Boy’ enkele uithalen in huis waar alle haren van gaan recht staan. Maar de kleine momentjes van pure schoonheid kunnen niet verhullen dat veel songs weinig om het lijf hebben. Opvullertjes als ‘Dallas’ en ‘Pink Champagne’ zullen zelfs in het diepe zuiden van de Verenigde Staten weinig airplay krijgen.

Van zo een jonge artieste is het moeilijker te accepteren dat ze dermate braaf binnen de lijntjes kleurt. Het zou zonde zijn moest Caitlin Rose haar prachtige stem enkel voor zo’n voorspelbare muziekjes gebruiken. Wordt ongetwijfeld vervolgd, maar of die poorten de volgende keer wel open gaan valt nog te bezien.

Caitlin Rose website

Verdeeld door Rough Trade